30.04.19 ATL Nyheder

Fremtidens medarbejdere skal ses og høres

Medarbejderne skal have indflydelse på deres arbejde. De skal have løbende tilbagemeldinger og omsorg. Og virksomheden må gerne have X-Factor, så medarbejderne synes, at det er interessant at gå på arbejde. Som virksomhed skal man være på tæerne, hvis man skal fange og fastholde fremtidens medarbejdere, lyder det fra fremtidsforsker Liselotte Lyngsø. Du kan møde hende på ATL’s årsdag den 21. maj.

Hvis man tror, at man kan drive fremtidens virksomhed ved at trække ud i skuffen med gamle vaner, må man tro om igen. Det står klart efter få minutters samtale med fremtidsforsker Liselotte Lyngsø fra Future Navigator.

Transportbranchen står over for en kæmpe omstilling. Kunder og medarbejdere vil stille nye krav, og vinderne vil blive de virksomheder, som forstår at gribe mulighederne.

Liselotte Lyngsø peger på de evaluerings- eller udviklingssamtaler, som de fleste virksomheder holder hvert halve eller hele år. Den vane harmonerer ikke med de unge medarbejderes behov.

- Hvis det er en ung lastbilchauffør, er der stor sandsynlighed for, at han har været gamer, hvor han har fået feedback hele tiden, siger Liselotte Lyngsø.

Hun opfordrer virksomhederne til at oprette nogle grupper af medarbejdere og chefer, som arbejder sammen og giver hinanden gode råd og tilbagemeldinger.

Det er også vigtigt, at man ser medarbejderen som et helt menneske, hvor der er plads til fritid, børn og partner. Mange vognmænd oplever, at de unge generationer af chauffører insisterer på at komme hjem til deres børn, og det krav bliver ikke mindre i fremtiden, forudser Liselotte Lyngsø.

- Man kan for eksempel inddrage medarbejderne i planlægningen. De kan være med til at lægge deres egen vagtplan, så er der mange ting, som kan lade sig gøre. Det handler om, at få medarbejderne til at tage ansvar, siger hun.

Endelig skal man tale til medarbejdernes glæde og stolthed.

- Man kan for eksempel give de unge chauffører nogle gadgets, som de kan afprøve i forbindelse med deres arbejde, siger Liselotte Lyngsø.

Fremtidsforskeren vil holde et oplæg på ATL’s årsdag på Hotel Munkebjerg ved Vejle. Oplægget har overskriften ”Fang fremtidens medarbejder”, men hun vil også komme ind på de forandringer, som kommer til at ske i transportbranchen.

Digitaliseringen og klimaforandringerne vil stille nye krav – det samme vil kunderne.

- Man skal kunne noget andet end at køre en vare fra A til B. Service kommer til at fylde meget mere, siger Liselotte Lyngsø.