15.01.20 ATL Nyheder

Kommentar: Nytårsønsker fra forhandlingsbordet til landevejen

Af Lars William Wesch, direktør i ATL

Overenskomstforhandlingerne er skudt i gang. Og her midt i januar er der stadig plads til nytårsønsker. Vi har et ønske og en ambition om at sikre et godt og fornuftigt forhandlingsresultatet med vores modpart. Det er vigtigt for virksomhederne og deres ansatte på  ATL-overenskomsten. Og det har betydning for en række overenskomster, som skal forhandles efterfølgende.

Set med branchebriller vil 2020 også handle om andet end OK2020. Så her er tre nytårsønsker:

Det går godt med at tage lærlinge og elever i vores branche. Kurven er knækket, og stadig flere søger ind på vejgodstransportuddannelsen. Jeg håber, at 2020 sætter ny rekord i aftaler med lærlinge og elever. Vi har meget at tilbyde, og vi har brug for de unge.

Man kan næppe være til stede i 2020 uden at tale om klimaet. Her ved starten på det nye år arbejder regeringens klimapartnerskaber på anbefalingerne til regeringen. Det gælder blandt andet inden for landstransport. Jeg håber, at politikere og erhvervsliv kan finde sammen om løsninger, der både sikrer konkurrencekraft, mobilitet og klimaforbedringer.

Og så et stort nytårsønske til myndigheder og lovgivere: 2019 blev politisk set et rigtigt ”bødeår” på transportområdet. Bøder kan være berettigede, men de skal også give mening. Blandt andet fik vi et nyt bøderegime inden for sikkerhedskritiske fejl. Lad 2020 blive året, hvor vi som minimum får en klar og rimelig praksis på dette område. Jeg håber ikke, at chaufførerne får store bøder for fejl, de ikke kunne se med det blotte øje. At det ikke er intentionen, har vi fået bekræftet fra politisk hold og fra Færdselsstyrelsen. Nu håber jeg bare, at det også er virkeligheden, når lastbilerne bliver kontrolleret ude på vejene.

Rigtigt godt nytår!

Lars William Wesch

Branchedirektør

  • Direkte +45 3377 4831
  • Mobil +45 4061 2007
  • E-mail lwh@di.dk