FOTO: Dania Connect

23.11.20 ATL Nyheder

Virksomhed laver forsøg med klimaneutral transport

De første transportvirksomheder har investeret i lastbiler, der kører på biogas. På vejene i Midtjylland kan man nu møde en lastbil fra Dania Connect, som fragter containere uden at udlede CO2. Det er et tilbud til virksomhedens kunder, som er villige til at betale mere for klimaneutral transport.

Dania Connect har vedtaget en strategi for virksomheden med ni såkaldte omtanker. En af dem er, at udledningen af CO2 pr. kørt kilometer skal være halveret i 2025.

Sammen med en ekstern rådgiver har virksomheden analyseret, hvilken klimavenlig teknologi der lige nu bedst opfylder virksomhedens behov. Og valget er faldet på en lastbil, som kører på biogas.

Drømmen er helt sikkert at køre på el. Men vi kan endnu ikke få en el-lastbil, som er i stand til at trække containere. Biogas-lastbilen passer derimod godt ind i vores produktion, fortæller Louise Meier, der er økonomidirektør i Dania Connect.

Det virker – og koster ekstra
Dania Connect transporterer containere til og fra de danske containerhavne. Kunderne er altså typisk virksomheder, som modtager varer fra udlandet - eller eksporterer deres produkter.

Biogassen bliver leveret af virksomheden Nature Energy, som driver en række biogasanlæg rundt omkring i landet. Biogas er 100 procent CO2-neutralt, og teknologien fungerer, viser de første erfaringer.

"Vi har været vildt begejstrede indtil nu", siger Louise Meier.

Udfordringen er prisen. Sammenlignet med en liter diesel skal der betales fire kroner mere for biogas. Dertil kommer, at service på lastbilen er dobbelt så dyrt. 

"Lige nu er det en investering, fordi vi gerne vil være med til at drive en udvikling. Vi er nødt til at gøre noget for at nå vores mål. Vi håber på, at kunderne tager godt i mod det, og vi er klar til at investere i flere biogas-lastbiler, hvis vores forventninger til lastbilen bliver indfriet", siger Louise Meier.

Det med kunderne er vigtigt. Indtægten ved at fragte containere er lav, og for at sikre at udviklingen i transportbranchen sker i et ambitiøst tempo, er det nødt til at ske i et samarbejde mellem kunder og leverandør.

Mange virksomheder har ambitiøse klimaplaner, og de er udfordret af, at deres leverandører ikke er kommet lige så langt. Vi er i dialog med flere interesserede kunder, der ønsker en klimaneutral transport, siger Louise Meier.

Ros til forsøget
Politisk er der et stort fokus på at få nedbragt CO2-udledningen fra transportsektoren. Der er ikke nogen nemme løsninger på kort sigt, men direktør i ATL Lars William Wesch roser Dania Connect for at gå foran og prøve teknologien af.

"Der er i høj grad brug for at samle viden. Virker biogas-lastbilerne lige så godt som de konventionelle lastbiler? Er det nemt at få leveret biogas? Og hvad er kunderne villige til at betale for? Der er mange spørgsmål, som vi har brug for at få besvaret", siger han.

Der er andre transportvirksomheder, som på det seneste har investeret i biogas-lastbiler i større eller mindre omfang. Marius Pedersen har for eksempel købt 22 skraldebiler, som kører på biogas. De samler skrald ind i Esbjerg.

Relateret