07.12.20 ATL Nyheder

Kommentar: Nej tak til kilometerafgift for lastbiler

Af Lars William Wesch, direktør i ATL.

Fredag eftermiddag blev regeringen og dens støttepartier enige om en aftale, der vil sende 775.000 grønne biler på vejene i 2030. Men desværre er aftalen delvist finansieret af en kilometerafgift på lastbiler. Det er både til skade for branchen og mobiliteten.

Der er meget lidt at glæde sig over i den grønne transportaftale, der nu ligger mellem regeringen og dens støttepartier.

Politikernes udfordring er, at den grønne omstilling af bilparken kan blive dyr for statskassen. Elbilerne er afgiftsfritaget, så der kommer ikke penge i kassen fra registreringsafgiften. Men en endnu større post er brændstofafgiften, som ejerne af elbiler af naturlige årsager ikke betaler.

Som en del af finansieringen har man indført en kilometerafgift for lastbiler, der vil skade mobiliteten og ramme transportvirksomhederne hårdt. I sidste ende bliver det dyrt for samfundet.  Regningen bliver sendt videre til kunderne og dermed til borgerne - en løsning der vil svække og fordyre mobiliteten.

DI og ATL så hellere, at man havde fundet finansieringen ved at bruge af råderummet. Alternativt kunne man have hævet brændstofafgiften. Det havde været bedre for både klimaet og konkurrencekraften.

Relateret indhold