FOTO: Colourbox

14.09.20 ATL Nyheder

ATL: Stærkt at vinde kampen om de unges opmærksomhed

Chaufføreleverne strømmer ind hos EUC Lillebælt, som på få år har tredoblet de indgåede uddannelsesaftaler. Også kvinderne har i stigende grad fået lyst til at uddanne sig til chauffører. Det er stærkt nyt i en tid, hvor der er benhård kamp om de unges opmærksomhed, mener ATL.

For fem år siden indgik EUC Lillebælt 30-40 uddannelsesaftaler om året. Sidste år var tallet steget til 99, og også i år forventer man at komme op i nærheden af 100 aftaler. Det er en markant stigning.

-          Det kan være, at kulturen er ved at ændre sig, så det igen bliver populært at arbejde som chauffør.  Det kan også være, at de mange tiltag for at gøre opmærksom på transportbranchen er begyndt af virke, siger uddannelsesleder på EUC Lillebælt Henrik Helios.

Med tiltagene tænker Henrik Helios ikke mindst på job i transport-kampagnen, der besøger skoler over hele landet. Her får eleverne oplysninger om chaufføruddannelsen og kan prøve en tur i en lastbilsimulator. Men EUC Lillebælt optager også et stigende antal voksenlærlinge, der kommer fra et job i andre brancher.

-          Der er stadig en tendens til, at eleverne har familie eller venner, der er i branchen i forvejen. Langt de fleste gennemfører uddannelsen, men det er dem, der kender branchen, som holder bedst ud, siger Henrik Helios.

For branchen som helhed er uddannelsestallene fra EUC Lillebælt rigtigt godt nyt, mener direktør i ATL Lars William Wesch. Vi ser nemlig ind i en fremtid, hvor rigtigt mange chauffører går på pension.

-          Vi har udsigt til en alvorlig mangel på arbejdskraft, hvis ikke vi får fat i de unge. Derfor er det fantastisk at se den stigning i uddannelsesaftalerne. Man skal huske på, at der er benhård kamp  om de unges opmærksomhed fra mange forskellige uddannelser, så det er ikke en let opgave, siger han.

Gennem de senere år er der arbejdet hårdt på at få flere kvindelige chauffører. På det seneste lastbilhold på EUC Lillebælt er fire ud af 25 elever kvinder. Det er endnu et godt tegn.

-          Vi ved fra vores kontakter til virksomhederne, at vognmændene er glade for de kvindelige lærlinge. De er meget strukturerede og deres kundeservice er helt i top. Og de gamle myter om, at kvinder ikke kan klare jobbet fysisk, holder ikke længere, da der i dag er mange tekniske hjælpemidler som gør jobbet mindre fysisk krævende, siger Henrik Helios, uddannelsesleder hos EUC Lillebælt.