Foto: Colourbox

04.09.23 ATL Nyheder

DI: Udskyd krav om nye smart-takografer

Bilbranchen i DI og De Danske Bilimportører har bedt transportministeren gribe ind, så nye EU-regler om anden version intelligente takografer ikke sender bøderegn over importører, forhandlere og vognmænd.

Siden 21. august har ny EU-lovgivning stillet krav om, at nye lastbiler omfattet af køre-hviletidsreglerne skal være forsynet med en såkaldt anden version intelligent takograf (G2V2).

Dog har lastbilbranchen store vanskeligheder ved at efterleve kravene – primært fordi EU’s egen typegodkendelse af teknologien først for nylig er frigivet til takograf-producenterne.

Bilbranchen i DI har derfor, sammen med De Danske Bilimportører, først skrevet et fælles brev til Færdselsstyrelsens direktion, og efter Færdselsstyrelsen ikke ser ud til at efterleve ønsket, også skrevet direkte til transportministeren.

Ønsket er et hasteindgreb, så første versions intelligente takografer fortsat kan godkendes i nye lastbiler indtil udgangen af januar 2024.

Gennem kollegerne i Bilbranchen i DI presser vi på for at få udskudt konsekvenserne af de nye regler, så det ikke ligger vognmændene til last, at rammerne for den nye teknologi først er faldet på plads for ganske nyligt, siger chefkonsulent i ATL, Morten Bøjesen.

Nabolande har fundet løsninger

EU-Kommissionen har vedkendt, at flaskehalsene med de nye takografer giver udfordringer for hele branchen. Men i stedet for at udskyde ikrafttrædelsesdatoen, har Kommissionen bedt de enkelte lande indføre mekanismer, så nye lastbiler kan fortsætte med en første versions intelligent takograf i førerhuset. Bilbranchen i DI er også i dialog med sin europæiske pendant, AECDR, om, hvordan andre EU-lande håndterer situationen.

Indtil videre har bl.a. Frankrig, Tyskland, Spanien, Sverige, Finland og Norge fundet løsninger for at afbøde konsekvenserne af de nye EU-regler.

Relateret indhold