Godt men ikke godt nok
SVM-regeringens finanslovforslag er utilstrækkeligt til at sikre en grøn omstilling af vejgodstransporten.
I sidste uge præsenterede regeringen sit forslag til en ny finanslov. Og for de, der på forhånd havde håbet på en ambitiøs, grøn finanslov, var forslaget formentlig nedslående læsning.
I hvert fald foreslår SVM-regeringen blot at afsætte 100 mio. kroner hvert år i perioden 2024-2026 til grøn omstilling af den tunge transport, hvilket er et godt stykke fra de to mia. kroner, som branchen, herunder DI Transport, tidligere har foreslået.
Branchedirektør i DI Transport, Karsten Lauritzen, modtog finanslovforslaget med forbehold, da han i torsdags udtalte sig til Mobility Watch.
Vi anerkender, at regeringen vil gøre noget, og er selvfølgelig glade for, at der er afsat penge. Men der skal et nul på, før det for alvor vil rykke noget.
Under finanslovsforhandlingerne vil det blive besluttet, hvordan de tre gange 100 mio. kroner skal udmøntes.