Foto: ATL

11.09.23 ATL Nyheder

Grøn masterplan mangler fortsat

Hidtil er vejgodstransporten blevet mødt med utilstrækkelige løsninger fra politisk hold, når det gælder den grønne omstilling. Det var et af hovedbudskaberne fra ATL’s formand, Henrik Tofteng, på årets generalforsamling.

En ny pulje på 100 mio. kroner på finansloven til grøn omstilling og fremrykningen af øgede grænser for vægt- og dimensioner til 1. januar 2024. Umiddelbart to gode nyheder for branchen.

Men da de er de eneste kødben politikerne hidtil har givet i bytte for den kilometerbaserede vejafgift, er det langt fra ambitiøst nok til at sikre en grøn omstilling af vejgodstransporten.

Det forklarede ATL’s formand, da han talte til medlemmerne i ATL ved årets generalforsamling, der i år blev afholdt i Industriens Hus i København. 

Sammen med DI Transport har vi kvitteret for fremrykningen af vægt- og dimensioner, ligesom det er positivt, at der ser ud til at blive afsat 100 mio. kroner på finansloven. Men det er alt for lidt, sagde Henrik Tofteng.
Samlet set har regeringen ikke ligefrem sikret os en flyvende start hen mod den grønne omstilling og nogle vil måske sige, at vi slet ikke er lettet fra landingsbanen endnu. Vi savner i hvert fald stadig mere ambitiøse svar fra politisk side til en fornuftig og gennemtænkt grøn omstilling i en tid, hvor der stadig er alt for mange ubekendte.

Moderaternes forslag er unfair

Fra talerstolen gjorde bestyrelsesformanden status over et begivenhedsrigt år, hvor det trods ihærdige forsøg på det modsatte, endte med, at politikerne gennemtrumfede km-afgiften. Og senest, en idé luftet af Moderaterne om også at hæve afgiften på diesel.

Hvis det også bliver til noget, vil transportsektoren altså skulle betale to gange for sin CO2-udledning. Det er slet ikke fair, og vi kæmper videre for at få indrømmelser. Enten ved at km-afgiften udskydes eller ved at der tilbageføres flere midler til branchen.

Som alternativ pegede han på DI Transports egne forslag, der for alvor kan sparke gang i den grønne omstilling: Billigere grønne lastbiler, lavere afgifter på grønne drivmidler, udbygning af ladeinfrastrukturen og yderligere lempelser på vægt og dimensioner.

Indtil videre mangler der nogle proportioner i regeringens forslag i forhold til den kæmpe opgave, som branchen står over for, der kan sammenlignes med, da hestevognene i sin tid blev fortrængt af lastbiler. Vi står derfor fortsat overfor en kæmpe kommunikationsopgave, hvor alle gode kræfter bør byde ind med, hvordan vi kan sikre en økonomisk fornuftig omstilling for vognmanden og hans kunder, sagde Henrik Tofteng.

Fyldte i debatten

Formandens indlæg vakte også genklang på ATL’s årsdag, der blev afholdt i forlængelse af generalforsamlingen.

I en samtale mellem Lars Feldskou fra Danish Crown og Anne Katrine Steenbjerge fra Ancotrans, blev manglerne i offentlige investeringer også gentaget.

Anne Katrine Steenbjerge fortalte blandt andet om, hvordan det havde taget 15 måneder at få oprettet et ladeanlæg til nogle af virksomhedens ellastbiler, mens Lars Feldskou blandt andet nævnte udfordringerne med at skaffe tilstrækkeligt med grøn energi til virksomhedens kommende anlæg i Horsens.

Også på årsdagens debat om fremtidens drivmidler blev temaet gentaget. Her kom det bland andet frem, at der frem til 2030 er behov for at tredoble det danske elforbrug, hvis den grønne omstilling skal blive en succes. Selve energien er der – altså tilstrækkeligt med vind og sol – men vindmøllerne og solcelleanlæggene mangler at blive bygget ligesom den nødvendige infrastruktur, der kan levere de store energimængder helt ud til kunderne.

 

Se eller gense debatterne herunder

Debat med Anne Kathrine Steenbjerge, CEO, ANCOTRANS A/S og Lars Feldskou, Group CPO/SVP, Danish Crown: Debat - Anne Katrine Steenbjerge og Lars Feldskou

Paneldebat med Søren Dupont Kristensen, Executive Vice President og COO, Energinet, Henrik Dehn, Market Manager, OK, Joakim Nilsson, Business Development Manager, Zero Emission, VOLVO, Troels Ranis, vicedirektør, Dansk Industri: Paneldebat - Omstilling med omtanke debat

Relateret indhold