Krav om varebilstilladelser består
Efter langt og stærkt pres fra ATL og DI Transport består kravet om varebilstilladelser alligevel. Det viser dagens præsentation af finansloven.
Længe har det set ud til, at kravet om varebilstilladelser, der har været med til at skabe ordnede forhold i varebilsbranchen, ville bortfalde med den nye finanslov, der blev præsenteret fredag formiddag.
Men efter et langt forløb, hvor både ATL og DI Transport har gjort store indvendinger, og sidstnævnte har været i tæt dialog med både regering og opposition indtil det sidste, har et flertal i Folketinget alligevel besluttet at bevare kravet.
Det glæder branchedirektør i ATL – Transportens Arbejdsgivere, Lars William Wesch.
- Det er utrolig positivt, at et flertal i Folketinget har valgt at lytte til vores indvendinger, så vi bevarer en regel, der er med til at sikre ordnede vilkår og lige konkurrence for godskørsel med varebiler. Samtidig viser sagen, at det kan betale sig at forfølge en sag helt til slut, siger Lars William Wesch.
Konkret betyder dagens beslutning, at kravene til varebilstilladelserne kommer til at bestå som hidtil.
Dermed vælger myndighederne også at bevare de 3,5 årsværk, som en sløjfning af varebilskravet ellers var tiltænkt som led i regeringens plan om at skære 1.000 årsværk i centraladministrationen.