Foto: Getty Images.

15.12.24 ATL Nyheder

25-timers reglen måske på vej ud

Transportminister Thomas Danielsen planlægger at droppe 25 timers reglen for parkering på rastepladser. Jo før, jo bedre, mener ATL – Transportens Arbejdsgivere og DI Transport.

Reglen om, at man maksimalt må parkere i 25 timer på danske rastepladser, kan snart være fortid. Det oplyste transportminister Thomas Danielsen i fredags i et interview med Lastbilmagasinet.

- Det er uholdbart, og det er konkurrenceforvridende. Og nu er jeg helt åben for at droppe 25 timers-p-reglen for lastbiler, sagde Thomas Danielsen blandt andet, og oplyste, at han nu vil række ud til branchen for at drøfte det videre forløb.

Den udmelding modtages med glæde i ATL – Transportens Arbejdsgivere.

- Det er positivt, hvis ministeren vil afskaffe 25-timers reglen, for håndhævelsen med P-vagter opfylder ikke sit egentlige formål, men er i stedet blevet en ren bødemaskine overfor transportvirksomhederne, siger Lars William Wesch.

Samtidig nævner branchedirektøren, at den nuværende håndhævelse er med til at skabe unfair konkurrence, da en del udenlandske chauffører, uden konsekvenser, blot har kunnet ladet være med at betale deres bøder.

- Det dur heller ikke, at danske vognmænd og chauffører skal betale, mens udenlandske chauffører blot har kunnet løbe fra regningen.

Også i DI Transport peger mundvigene opad efter ministerens udmelding.

- Begrænsningen på 25 timer har været håbløs lige fra starten, så vi håber den bliver afskaffet hurtigst muligt. Ministeren kunne med fordel også kigge på alle p-reglerne og især sænke p-bøderne, der blev indført med 25 timers reglen og som betyder, at bøderne er fire gange højere for lastbiler end for personbiler, siger transportpolitisk chef i DI Transport, Rune Noack.

Relateret indhold