28.08.24 ATL Nyheder

DI Transport og ATL: Bedre udspil - men vi er ikke i mål

Færdselsstyrelsen har lempet sine dokumentationskrav til lejede og leasede køretøjer i et udkast til nye vejledninger, der netop er sendt i høring. DI Transport og ATL – Transportens Arbejdsgivere ser det som skridt i den rigtige retning.

Udkastet til de nye vejledninger viser, at kortidsleje eller leasing af et køretøj (u. 30 dage) til godskørsel for fremmed regning, ligesom før, skal dokumenteres. Men fremover vil det være nok for en chauffør at medbringe et uddrag af lejekontrakten eller lignende, så udlejers navn, lejers navn, lejekontraktens dato og varighed samt køretøjets registreringsnummer eller stelnummer fremgår.

Derudover skal en chauffør, ligesom i vejledningen, der blev udsendt i foråret, kunne dokumentere ansættelsesforholdet. Fremover vil det ifølge Færdselsstyrelsen dog være nok, at fremvise en digital lønseddel i e-Boks.

Branchedirektør i ATL – Transportens Arbejdsgivere, Lars William Wesch, er glad for, at Færdselsstyrelsen på nogle punkter har ændret kurs.

- Det er rart, at Færdselsstyrelsen tilsyneladende har lyttet til nogle af vores indsigelser. Men samtidig ser det ikke ud til, vi får alle vores ønsker opfyldt, så  chauffører og vognmænd helt kan slippe for nye administrative byrder. Vi er ikke i mål endnu.

Krav om lejekontrakt bortfalder

Ved langtidsleje og leasing (over 30 dage) vil reglerne også blive justeret. Her bortfalder kravet om at chaufføren medbringer lejekontrakten, da lejeforholdet skal registreres i Køretøjsregistret, hvor myndighederne kan slå forholdet op. Dog skal en chaufføren også her kunne dokumentere sit ansættelsesforhold.

Også transportpolitisk chef i DI Transport, Rune Noack, ser udkastet til de nye vejledninger som et skridt i den rigtige retning.

- Jeg kan konstatere, at Færdselsstyrelsen har imødekommet os på nogle punkter, så en chauffør eksempelvis ikke behøver medbringe en leasingkontrakt under kørsel, da disse oplysninger jo står i Køretøjsregistret, som vi har påpeget gennem hele forløbet.

- Omvendt mener vi fortsat, at Færdselsstyrelsen går længere end nødvendigt i forhold til at omfatte dansk indregistrerede køretøjer og stille krav om dokumentation for chaufføren, siger Rune Noack.

Vejledningerne har været til debat, lige siden de blev udgivet i foråret, hvor især kravene om, at lastbilchauffører skal medbringe leasingkontrakt og ansættelsesbevis under kørslen blev mødt med kritik.

ATL og DI Transport vil nu nærlæse udkastet til de nye vejledninger og give høringssvar til Færdselsstyrelsen, der har sat frist den 6. september 2024.

Relateret indhold