29.01.25 ATL Nyheder

Høje rapporteringskrav er endelig på vej ned i øjenhøjde

Af Lars William Wesch, branchedirektør i ATL – Transportens Arbejdsgivere

Udover en km-afgift har det nye år også bragt andre krav med sig til flere danske transportvirksomheder.

I år skal endnu flere virksomheder, hvis de ikke allerede er i gang, nemlig til at rapportere på bæredygtighed. En kæmpe ekstraopgave, der alt andet lige vil kræve mange ressourcer.

Men der kan være hjælp i horisonten for de virksomheder, der bakser med ESG-rapporten.

I EU er Kommissionen på vej med et udspil, der skal forsimple reglerne ganske betragteligt for rapportering på bæredygtighed.

Indtil det bliver en realitet, er det desuden positivt, at Erhvervsstyrelsen herhjemme netop har meldt ud, at deres fokus i de næste par år vil være på, at virksomhederne kommer i gang med rapporteringen og ikke på, om virksomhederne laver den perfekte ESG-rapport.

Bødeblokken vil derfor kun komme op af baglommen, hvis virksomheder bevidst forsøger at vildlede markedet.

Hvis I selv vil i gang med at rapportere på ESG, kan I med fordel starte med Transportens ESG-kit. Det er i øvrigt netop blevet opdateret med EU’s nyeste standard for SMV’er. Her er kravet fjernet for at lave dobbeltvæsentlighedsanalyse (DVA) og standarden består nu af to moduler mod de hidtidige tre.

Det er da en forsimpling, der kan bruges til noget. 

ESG-kittet kan findes her: Transportens ESG-kit - ATL - DI

Relateret indhold