Regeringen på vej med dansk EU-forsøg for tunge el-varebiler
Transportministeren vil sætte skub i forsøg, der skal sidestille tunge el-varevogne, der vejer over 3.500 kg, med traditionelle varevogne under 3.500 kg, der kører på diesel og benzin.
El-varevogne har hidtil haft det svært i konkurrencen med traditionelle varevogne, der kører på benzin eller diesel. Det skyldes, at batteriet i en el-varevogn både fylder og er tungt. For at have samme lasteevne som traditionelle varevogne, ryger el-varevognens vægt ofte over 3.500 kg hvormed varevognen får status som en lille lastbil (N2).
Dermed bliver den mødt af krav om fællesskabstilladelse og hastighedsbegrænser – og af regler om køre- og hviletid, hvis den bruges i en radius på over 100 km. Men nu kan der være godt nyt på vej til transportvirksomheder, der ønsker at omstille deres varevognsflåde.
Transportminister Thomas Danielsen har netop sendt et forslag til EU, hvor han beder om lov til at gennemføre et forsøg for el-varevogne: Den tilladte vægtgrænse for el-varevogne skal øges til 4.250 kg, så el-varevognen kan slippe for kravene om fællesskabstilladelse, køre-hviletid, hastighedsbegrænser m.v.
Meget positivt, mener DI Transport
Nyheden vækker glæde i DI Transport, der i årevis har kæmpet for at sidestille el-varevogne og varevogne på benzin og diesel.
- Transportministeren skal have stor ros for at sætte fokus på elektriske varebiler i EU. Vi har flere virksomheder, der gerne vil i gang med at køre med elektriske varebiler, hvor EU-reglerne spænder ben for den grønne omstilling, siger Rune Noack, transportpolitisk chef i DI Transport.
Transportministerens forslag afventer nu drøftelser i EU-Kommissionen.