05.03.25 ATL Nyheder

Strengere krav til dækvalg på vej

Snart kan bilister og lastbilchauffører risikere bøder, hvis de kører i vinterføre med uegnede dæk. Det fremgår af et lovforslag, der ventes vedtaget senere på måneden. DI bakker op om formålet, men savner en præcis vejledning, så virksomhederne ved, om de efterlever kravene eller ej.

I januar sidste år måtte stribevis af trafikanter overnatte i deres køretøjer på motorvej E45 efter at være fanget i en snestorm. Siden viste det sig, at flere af de strandede var kørt ud på sommerdæk. Det pustede gang i debatten om, hvilke krav, færdselsloven bør stille til biler og lastbilers dæk og netop det emne skal Folketinget snart tage stilling til.

Hvis lovforslaget stemmes igennem vil bilister og chauffører fremover kunne få bøder, hvis de kører på såkaldt uegnede dæk i tilfælde af vinterføre. Samtidig vil mindstekravet til lastbilers dækmønster blive hævet fra de nuværende 1 mm. til 1,6 mm.

- Vi bakker op om, at føreren af et køretøj selv er ansvarlig for, at køretøjet inklusiv dæk, er i lovlig og forsvarlig stand. Samtidig er vi dog bekymrede for, at forslaget efterlader for meget rum til fortolkning af, om et dæk er uegnet eller ej. Vi savner nogle mere præcise, faktuelle kriterier, så virksomhederne altid ved, om deres køretøjer er forsvarlige at køre med i vinterføre, siger transportpolitisk chef i DI, Rune Noack.

Bødestørrelser kan løbe løbsk 

I sit høringssvar gør DI Transport også opmærksom på, at lastbilchauffører risikerer meget hårdere straffe end andre trafikanter. 

Lovforslaget foreslår således, at en bøde for uegnede dæk afregnes efter, hvor mange uegnede dæk, der er på køretøjet. Med en lastbils ofte mange aksler og hjul, vil en lastbilchauffør dermed risikere en væsentlig hårdere straf end andre trafikanter. 

- Det er vigtigt, at myndighederne sikrer, at der er proportionalitet i loven, så lastbilchauffører ikke straffes uforholdsmæssigt hårdt i forhold til andre, siger Rune Noack.

DI Transport opfordrer til, at myndighederne udarbejder en præcis vejledning til loven i samarbejde med branchen og politiet. Og at myndighederne i samme anledning kigger nærmere på, hvilken rolle Vejdirektoratets og kommunernes vinterberedskab spiller i forhold til at sikre fremkommeligheden på vejene.

Folketinget ventes at behandle lovforslaget senere på måneden.

Relateret indhold