ATL

Miljøzoner

Miljøzoner er geografisk afgrænsede områder i byer, hvor der er indført særlige regler for køretøjers miljøpåvirkning for at forbedre luftkvaliteten og mindske sundhedsskadelige emissioner. I Danmark er formålet med miljøzonerne at reducere forurening fra især tungere køretøjer som lastbiler og busser.

For at et køretøj må køre ind i en miljøzone, skal det opfylde bestemte miljøkrav, som typisk er relateret til køretøjets emissioner af partikler og andre skadelige stoffer. Disse krav bliver gradvist strammet, så ældre og mere forurenende køretøjer på sigt udfases eller skal opgraderes for at måtte køre i zonerne.

I Danmark blev de første miljøzoner indført i 2008, og de findes i de større byer som København, Frederiksberg, Aalborg, Odense og Aarhus.

Reglerne for miljøzoner gælder primært for dieselkøretøjer som lastbiler og busser over en bestemt størrelse, men reglerne kan variere, og det er vigtigt at holde sig opdateret på de specifikke krav, der gælder for hver zone.

For at sikre overholdelse af miljøzonekravene kan der udstedes bøder til ejere af køretøjer, der ikke opfylder kravene. Derudover arbejdes der løbende på at informere om og håndhæve reglerne, således at miljøzonerne bidrager til en reel forbedring af luftkvaliteten i byerne.

Kontrollen med miljøzonerne er baseret på automatisk check af nummerplader med kamera. Sund & Bælt indsamler på vegne af Miljøstyrelsen via kameraløsning køretøjsdata til brug for håndhævelse af miljøzonereglerne.

Politiet kan fortsat føre kontrol med miljøzonerne.

Find mere information om miljøzoner:

Miljøzoner
Morten Arnskov Bøjesen

Morten Arnskov Bøjesen

Chefkonsulent

Claus Turn Jensen

Claus Turn Jensen

Chefkonsulent

Rune Noack

Rune Noack

Transportpolitisk chef

Relateret indhold