ATL

Modulvogntog & dobbelttrailer-vogntog

Vejdirektoratets indsats for at forbedre det danske vejnet til kørsel med modulvogntog og dobbelttrailer vogntog er et vigtigt skridt i retning af at optimere godstransporten i Danmark. Ved at tillade større og tungere køretøjskombinationer som modulvogntog og dobbelttrailer vogntog, kan man transportere mere gods ad gangen, hvilket potentielt kan reducere antallet af nødvendige ture og dermed bidrage til at mindske trafikken og miljøpåvirkningen.

Modulvogntog med navn EMS 1 i Danmark:

I Danmark refererer EMS 1 specifikt til modulvogntog med en maksimal længde på op til 25,25 meter og en maksimal totalvægt på op til 60 ton, forudsat at køretøjet opfylder visse krav til akseltryk og konfiguration for at beskytte vejinfrastrukturen og sikre trafiksikkerheden. Disse modulvogntog er større end de traditionelle lastvognstog, som typisk har en maksimal længde på 18,75 meter og en totalvægt på op til 48 ton.
For at køre med et EMS 1 modulvogntog i Danmark, skal transportvirksomhederne overholde en række krav og betingelser, herunder:

Ruteplanlægning: 
Modulvogntogene må kun køre på godkendte veje, som er en del af det såkaldte "modulvogntogsnet". Dette netværk består af veje, der er vurderet til at kunne håndtere de større og tungere køretøjer.

Tilladelser:
Transportvirksomheder skal have en specifik tilladelse for at operere med modulvogntog. Tilladelserne udstedes af de danske myndigheder og indebærer typisk en vurdering af køretøjets konfiguration og overholdelse af gældende regler.

Køretøjskrav:
Køretøjerne skal opfylde specifikke tekniske krav, herunder krav til akseltryk og -afstande, for at minimere slid på vejene og broerne.
Disse regler er designet for at sikre, at brugen af større og tungere lastvognskombinationer ikke kompromitterer vejenes tilstand eller trafiksikkerheden.
 
Dobbelttrailer-vogntog med navn EMS 2 i Danmark:
Bekendtgørelsen har været afhængig af tilpasningen af færdselslovens § 70 a, som indtil nu  kun har tilladt sammenkobling af op til 2 påhængskøretøjer. Med ændringen af § 70 a er det nu tilladt at sammenkoble flere påhængskøretøjer i et dobbelttrailer-vogntog.
Bekendtgørelsen fastsætter en række tekniske krav for de køretøjer, der kan indgå i forsøgsordningen med dobbelttrailer-vogntog (EMS2), bl.a.

  • køretøjernes indretning og udstyr
  • belæsning
  • vægt
  • dimensioner
  • udsyn

Reguleringen er helt ny og tager udgangspunkt i lov nr. 1570 af 12. december 2023 om ændring af færdselsloven (Forsøg med dobbelttrailer-vogntog).

Dobbelttrailer-vogntogene kan have en længde på op til 34,00 m og kan veje op til 72 tons. Med den sammensætning af køretøjer kan virksomheder nu spare en hel lastbil ved at befordre 2 sættevogne med kun én lastbil. 

Morten Arnskov Bøjesen

Morten Arnskov Bøjesen

Chefkonsulent

Claus Turn Jensen

Claus Turn Jensen

Chefkonsulent

Rune Noack

Rune Noack

Transportpolitisk chef

Relateret indhold