Bilbranchen Analyser

Markedsoverblik: Usædvanligt stabilt bilsalg til private

Ét bilmærke stormer frem i et ellers roligt marked. Salget af biler til nye private bilejere er usædvanligt stabilt. Og samlet set ligger bilsalget i november i år kun et mulehår fra samme måned de sidste to år.

Stabilt salg på landsplan
Siden april, hvor spekulationerne om afgiftsstigninger på nye biler som følge af overgangen til WLTP blev aflivet, har salget af nye personbiler til private kunder måned for måned været usædvanligt stabilt omkring 8.000 nye biler på landsplan. I runde tal har forskellen mellem den bedste og værste måned siden april i år blot været ca. 1.000 biler. I samme periode i 2018 var forskellen ca. 5.000 og i 2017 var det ca. 4.000. I november købte private kunder ca. 7.500 nye biler.

Hovedstaden trækker bilsalg op
Der blev indregistreret 18.114 nye personbiler i november i år. Det er 1 pct. flere end i november 2018, og blot 0,3 pct. flere end i november 2017. Det er dog tale om større regionale forskelle. I forhold til november sidste år er antallet af nye personbiler steget 12,4 pct. i Region Hovedstanden, men faldet 17 pct. i Region Midtjylland. I november tegnede Region Hovedstaden sig dermed for 46 pct. af alle nyregistreringer i Danmark. Det er fire procent point over samme måned sidste år.

Hver anden nye bil leases
49 pct. af alle nye personbiler i november blev leaset. Med ca. 2.600 nye aftaler udgør privatleasing i november ca. 26 pct. af privatmarkedet. I november var væksten i privatleasing dog mere beskeden. Sammenlignet med november måned sidste år steg antallet af nye privatleasingaftaler kun fem pct. Erhvervssegmentet (firmakøb og erhvervsleasing) landede præcis på 8.000 nyregistreringer. Det er en stigning på 6.6 pct. i forhold til november 2018. Går vi ti år tilbage (november 2009) udgjorde leasing kun 43 pct. af erhvervssegmentet. Leasingandelen i erhvervssegmentet er nu oppe på næsten 80 pct.

Toyota stormer frem
Selvom Volkswagen havde den højeste markedsandel i fire ud af fem regioner, gør Toyota sig mest positivt bemærket på top 10-listen. Toyota opnår den næsthøjeste markedsandel og sælger 32 pct. flere nye biler i forhold til samme måned sidste år. Bilmærket vinder dermed betydelige markedsandele på landsplan, til trods for en beskeden placering som nummer syv i Region Hovedstaden, hvor væksten er størst. Mercedes Benz opnår en samlet tredjeplads i november takket succesen i erhvervsleasingsegmentet med tre bilmodeller på top 5-listen. Mercedes havde en markedsandel på 12,8 pct. i Region Hovedstaden, men kun 2,1 pct. i Region Nordjylland.

Læs mere i Bilbranchens Markedsoverblik, hvor du blandt andet kan se hvordan dine bilmærker klarer sig i dit lokale markedsområde.

Kilde: Bilbranchens markedsoverblik udarbejdes på baggrund af tal fra Bilstatistik.dk om nyregistrerede personbiler i Danmark.
Skrevet af:

Frederik Funder

Frederik Funder

Chefkonsulent

  • Direkte +45 3377 3572
  • Mobil +45 3166 3857
  • E-mail ffpe@di.dk

Relateret