Bilbranchen Analyser

Markedsoverblik: Bilsalget på slingrekurs

Bilsalget slingrer fortsat lidt ind i juni måned oven på et uovertruffen første kvartal i år. Der er betydelige regionale forskelle, flere premium-mærker blander sig i toppen og enkelte bilmodeller sendes ud på markedet i store mængder. Samtidig taber de største salgskanaler lidt momentum.

Der blev indregistreret 20.593 nye personbiler i juni i år, hvilket er 8,5 pct. færre end samme måned sidste år. Antallet af nye personbiler faldt på tværs af alle fem regioner, dog mindst i Hovedstaden, som kun gik ca. 4,8 pct. tilbage i forhold til juni 2018. Markedet går ca. 19 pct. tilbage i både Region Nordjylland og Region Sjælland.

Sommermåneden bød desuden på store regionale mærkeforskelle. Eksempelvis var Renault nr. 1, 2 og 3 i henholdsvis Midtjylland, Syddanmark og Hovedstaden, imens mærket er placeret nede på en 9. og 12. plads i hhv. Region Sjælland og Nordjylland.

Tre premium-mærker landede på top10 mærke-listen i juni, hvilket skal ses i lyset af, at privatmarkedet (inkl. privatleasing) kun udgjorde 52,1 pct. af totalmarkedet i juni, hvilket er betydeligt under hele sidste års andel, der samlet set ligger på 59 pct. I juni faldt privatmarkedet (inkl. privatleasing) samlet set ca. 15 pct. i forhold til samme måned året før. Det er til trods for, at privatleasing steg ca. 28 pct.

Erhvervsmarkedet gik kun 0,5pct. tilbage i forhold til juni sidste år, selvom erhvervsleasing dykkede 5,3 pct. Samlet set udgør leasingmarkedet ca. 44 pct. af alle nyregistreringer, hvilket er fem procent point højere end juni sidste år. I runde tal er der ca. 78.000 privatleasingbiler og 113.000 erhvervsleasingbiler indregistreret, hvilket samlet set er 7,3 pct. af personbilparken.

Du kan læse mere om, hvordan enkelte bilmodeller skubber til bilsalget ved at styrke indsatsen overfor en specifik målgruppe i Markedsoverblik.

Skrevet af:

Frederik Funder

Frederik Funder

Chefkonsulent

  • Direkte +45 3377 3572
  • Mobil +45 3166 3857
  • E-mail ffpe@di.dk
Relateret