DI Bilbranchen Analyser

Tendens: Interessen for elbiler har overhalet plugin hybridbilerne

Nye tal fra Google viser større interesse for elbiler frem for plugin hybridbiler. Et bedre udbud af elbilmodeller og afgiftsstigninger på plugin hybridbilerne kan være en del af forklaringen, viser Bilbranchens kvartalsanalyse, Tendens.

Mere end hver tredje solgte nye bil i 2021 var opladelig. Det var den milepæl, der cementerede 2021 som de grønne bilers år. Og i december måned gjorde bilkøberne det klart, at interessen for grønne biler er accelererende, da salget af grønne biler for første gang nogensinde i en enkelt måned oversteg andelen af solgte konventionelle diesel- og benzinbiler.

Sammen med DI’s økonomisk politiske afdeling har Bilbranchen kigget nærmere på tallene bag den grønne udvikling og her viser helt nye Google Trends-data, at danskerne i langt højere grad søgte efter elbiler end plugin hybridbiler i slutningen af 2021. Kobles udviklingen i det faktiske bilsalg med Googles data, er det derfor muligt at vise en retning for bilsalget af de to biltyper et par måneder ind i 2022, og det lover især godt for elbilsalget.

Foto: GettyImages

Mikrochipkrise i nybilsalget
Det var ikke kun det grønne bilsalg, der var opsigtsvækkende i 2021. Manglen på mikrochips gennemsyrede 2021 med et markant lavere leveringsniveau af nye biler. Det gav et boost til brugtbilhandlen, der for andet år i træk lå relativt højt. Ikke alene var brugtbilhandlen høj, det markante underudbud på tværs af bilsegmenter var også med til at drive priserne i vejret i løbet af 2021. Det viser Bilbasens seneste tal for brugtbil-prisindekset og den velkendte Udbudsindikator, som er en fast del af Tendens.

Karruseltur på eftermarkedet
På eftermarkedet har bilbranchen også været vidne til en regulær karruseltur i aktiviteten i løbet af 2021. Det hang naturligvis sammen med den skiftende høje og lave trafik på vejene, som bl.a. nedbragte antallet af skader. På vej ind i 2022 melder store dele af branchen imidlertid på mangel på arbejdskraft på værkstederne grundet tilbagevendt høj aktivitet.

2021 var startskud for grønne varebiler
Salget af nye varebiler i 2021 endte status quo i forhold til 2020 med 1,5 pct. flere nye varebiler. Det var især manglende ordrer fra godstransportvirksomheder og håndværksvirksomheder, der ikke fik varebilsalget helt tilbage på 2019-niveau. Det er dog yderst positivt, at grønne varebiler for alvor er blevet tilgængelige, og det kvitterede markedet for, idet de grønne varebiler udgjorde seks pct. af de samlede nyregistreringer. Tendens giver et bud på, hvordan udviklingen med de grønne varebiler vil være fremadrettet.

Højt lastbilsalg – men et stykke vej til 2019-niveau
Der er ingen tvivl om, at lastbilsalget klarede sig godt i løbet af 2021. I hvert fald sammenlignet med 2020, som endte med et meget lavt salg af nye lastbiler. For selvom antallet af nye lastbiler steg med ca. 18 pct. fra 2020 til 2021, så lå det stadig ca. 13 pct. under 2019-niveauet. Årsagen er naturligvis manglen på mikrochips, og som på personbilmarkedet, kunne det mærkes i brugtregistreringerne, der steg med ca. tre pct.

Du kan læse om ovenstående og meget mere om bilbranchens udvikling i 2021 i den nye udgave af Bilbranchens konjunktur- og brancheanalyse, Tendens januar 2022.

Kenneth L. Hjorth-Hansen

Kenneth L. Hjorth-Hansen

Chefkonsulent

  • Direkte +45 3377 3302
  • Mobil +45 4141 7791
  • E-mail klhh@di.dk

Relateret indhold