DI Bilbranchen Analyser

Tendens: Grønne biler fortsat på rette kurs

Til trods for en turbulent tid for nybilsalget, holder salget af de grønne biler fortsat et højt niveau. Bilbranchens nye kvartalsanalyse, Tendens, har taget pulsen på bilbranchen tre kvartaler inde i 2022.

Elbilerne har overhalet plug-in hybridbilerne - ikke alene i nybilsalget, men også i den samlede bilbestand i Danmark. Det sker på et tidspunkt, hvor bilbranchens leveringsudfordringer er til at få øje på. Alligevel var fire ud af ti nye solgte biler opladelige i årets tre første kvartaler samlet. Det betyder, at ved september måneds udgang var syv pct. af alle biler i Danmark opladelige biler. For et par år siden var samme tal under to procent. Det viser Bilbranchens nye branche- og konjunkturanalyse, Tendens.

Foto: Getty Images

Den grønne omstilling betyder bl.a. også, at bilkøberne køber lidt større biler, som bedre passer til deres behov. I mange år har danske bilkøbere i høj grad købt små biler i forhold til vores nabolande. Med et bredere udvalg af elbiler på tværs af mærker, viser denne nye udgave af Tendens, at elbilejerne køber lidt større biler, end hvis de skulle have købt en konventionel benzin- eller dieselbil.

På eftermarkedet har den grønne omstilling naturligt også stor betydning. Der er imidlertid stor forskel på, hvor hurtigt det går for de enkelte regioners grønne omstilling. I Tendens kan du læse, hvor langt din region er med at omstille bilparken til en grøn bilpark. Samtidig kan du læse, hvordan regionernes bestand af yngre biler – som typisk serviceres og repareres på autoriserede værksteder – ser ud.

Bilsalget ændrer sig
Tendens kigger naturligvis også nærmere på nybilsalget og ikke mindst brugtbilsalget. Førstnævnte synes at have lagt de værste leveringsudfordringer bag sig, idet tredje kvartals nedgang var relativt mindre end både første og andet kvartals nedgange i nybilsalget i forhold til samme kvartaler i 2021.

I forlængelse af de lange leveringstider i slutningen af 2021 blev en del erhvervsleasingaftaler forlænget fra årsskiftet og længere ind i 2022, før nye erhvervsbiler blev leveret. Desuden har en del af de større flådeejere fornyet deres bilpark i højere grad end de mindre flådeejere, og samlet set har det fået erhvervsmarkedet til at fylde tæt på halvdelen af nybilsalget i de første ni måneder af 2022. Erhvervsmarkedet har således stået for en rekordstor andel af det samlede nybilsalg i år.

Blandt de forskellige bilmærker har de etablerede mærker fået selskab af nye – og i mange tilfælde grønnere – bilmærker på det danske marked. Tendens viser bl.a., at nye bilmærker har erobret otte pct. af nybilsalget de seneste ti år, men det sker samtidig med, at de ti mest populære etablerede bilmærker samlet set har vundet ti procentpoint mere fra 2012 til 2022. De nye mærker har imidlertid en gennemsnitlig højere andel af grønne biler i deres nybilsalg, og har således været med til at booste den grønne omstilling af det danske nybilsalg.

I takt med at der har været lange leveringstider på nye biler, har brugtbilmarkedet været mere og mere brandvarmt – især direkte efter coronatiden i 2020. Seneste tal for brugtbilhandlen viser imidlertid, at der har været et mærkbart fald i handlen med brugte biler i årets første tre kvartaler på mere end otte procent i forhold til samme kvartaler sidste år. Bilbasens prisindeks for historiske handler med brugte biler viser desuden, at priserne ikke længere er stigende, som de har været måned for måned i halvandet år. Udbudsindikatoren viser dog stadig et brugtbilmarked i massivt underudbud af personbiler på tværs af segmenter, som fortsat vil være afgørende for aktiviteten på brugtbilmarkedet.

Kenneth L. Hjorth-Hansen

Kenneth L. Hjorth-Hansen

Chefkonsulent

  • Direkte +45 3377 3302
  • Mobil +45 4141 7791
  • E-mail klhh@di.dk

Relateret indhold