DI Bilbranchen Analyser

Tendens: Det lysner for leveringstiderne

ÅRSANALYSE: Høj inflation, lav forbrugertillid og meget andet gav, sammen med usædvanligt lange leveringstider, et rekordlavt nybilsalg i 2022. Bilbranchens nye kvartalsanalyse viser dog, at vi meget vel kan have set toppen af de lange leveringstider.

91 dage. Så lange var de gennemsnitlige leveringstider på biler, der blev leveret i august måned sidste år. Men ser vi et stykke ind i 2023 ser det ud til, at leveringstiderne forbedres og måske endda normaliseres i løbet af 2023. Det viser Bilbranchens nye kvartalsanalyse, Tendens, der har dykket ned i data fra AutoIT og AutoDesktop.

Foto: Getty Images


imagecwilf.png

Analysen peger bl.a. på, at landets forhandlere af nye personbiler forventer forbedrede leveringstider i 2023 i forhold til leveringstiderne i 2022. Faktisk var de forventede leveringstider i december 2022 helt nede på januar 2021-niveau på omkring 30 dages leveringstid fra underskrevet slutseddel til udleveringsdagen.

Branchen har i den grad brug for bedre tider for nybilsalget. I Tendens viser Bilbranchen blandt andet, at det samlede nybilsalg i 2022 var det laveste nybilsalg siden finanskriseåret 2009, og på blot tre er nybilsalget således faldet med mere end en tredjedel af salget.

imageq9v6.png

Analysen giver desuden et bud på, hvordan nybilsalget vil ligge i de første måneder af 2023, idet Google-søgninger kan bidrage til at give et alt-andet-lige-billede af de kommende tre måneders nybilsalg. Den såkaldte Google Trends-indikator viser således, at nybilsalget vil forblive relativt uændret i forhold til efterårets niveau.

Et af lyspunkterne i nybilsalget i 2022 var dog salget af nye grønne biler, der slog rekord målt i andelen af det samlede salg. I 2022 var det således tæt på hver fjerde nye personbil, der var opladelig, hvilket er en stigning på fire procentpoint fra året før. Det kommer på et tidspunkt, hvor der fortsat er mangel på mikrochips, som opladelige biler bruger langt flere af end deres konventionelle pendanter. Derfor er det også positivt, at branchen har været i stand til at fastholde en god stigning i de grønne bilers andel af nybilsalget i løbet af året.

imageuvsq7.png

Brugtbilsalget var i en lang periode brandvarmt. I efterårets udgave af Tendens viste analysen imidlertid, at prisstigningerne var begyndt at vende til prisfald og i starten af oktober måned vendte situationen sig fra at være overvejende udbudsdrevet til at være overvejende efterspørgselsdrevet. Med data fra Bilbasen dykker Tendens ned i, hvordan det gik brugtbilsalget i 2022, og den faste Udbudsindikator viser forholdet mellem udbud og efterspørgsel af brugte biler i de første tre måneder af 2023.

Afslutningsvist giver Tendens en prognose for salget af henholdsvis personbilsalget, varebilsalget og lastbilsalget i 2023. Der er pile i forskellige retninger af prognoserne, men ens for dem alle er, at niveauet for salget af køretøjstyperne i 2023 er meget afhængig af den generelle økonomiske situation både nationalt og globalt.

Du kan læse om ovenstående og meget mere i den nye udgave af Tendens januar 2023 på linket.

Kenneth L. Hjorth-Hansen

Kenneth L. Hjorth-Hansen

Chefkonsulent

  • Direkte +45 3377 3302
  • Mobil +45 4141 7791
  • E-mail klhh@di.dk

Relateret indhold