DI Bilbranchen Analyser

Nyt Tendens: Usikre tider for handel med biler

Det er ikke uden risiko og høje kapitalkrav for virksomheder, der handler med biler i disse år. DI Bilbranchens nye brancheanalyse, Tendens, er dykket ned i regnskaberne i bilbranchen og giver samtidig en status på salg og eftermarked i bilbranchen.

Foto: DI Bilbranchen

Bilbranchens økonomi har taget et markant dyk i det seneste regnskabsår. Mens bilforhandlere, der både sælger, servicerer og reparerer biler, har set deres driftsresultat pr. medarbejder falde fra 103.000 kr. i 2022 til 83.000 kr. i 2023, viser bilværkstedernes regnskaber derimod fremgang i samme nøgletal. Det typiske bilværksted har således oplevet en stigning i driftsresultatet fra 98.000 kr. pr. ansat i 2022 til 117.000 kr. i 2023. 

Analysen fra DI Bilbranchen viser også, hvordan afkastningsgraden har været faldende for bilforhandlerne, imens den de seneste år har været stigende for værkstederne. Helt naturligt er andelen af bilforhandlere med overskud dermed også faldet, imens samme andel omvendt er steget for bilværkstederne. 

Data fra årets første tre kvartaler viser, at elbiler er de helt store vindere af markedsandele i nybilsalget. Således steg det samlede nybilsalg i de første tre kvartaler af året med to pct. sammenlignet med samme periode sidste år. Samtidig udgjorde elbiler 48 pct. af salget, hvilket afspejler en stærk grøn omstilling af bilsalget.

Brugtbilsalget i samme periode er stort set uændret, men salget af brugte elbiler er steget markant, hvilket blandt andet skyldes en markant stigning i antallet brugtimport elbiler, der er steget med tæt på 150 pct. i ovenstående periode. 

På eftermarkedet er der historisk travlt med skadesreparationer, og antallet af takserede skader i årets første otte måneder er steget med otte pct. sammenlignet med samme periode sidste år. Og selvom skadesfrekvensen er nedadgående, er der ingen tegn på, at værksteder og lakerere ser ind i mindre arbejde i årene, der kommer. 

Derudover viser Google Trends-indikatoren en lille stigning i efterårets kommende nybilsalg, og lavere renter forventes at øge bilsalget yderligere. Det er især udsigten til faldende renter på billån, der vil bidrage til at hæve efterspørgslen. 

På den europæiske scene er nyregistreringerne af biler steget med to pct. i de første otte måneder af 2024, men der er bekymringer for en faldende efterspørgsel på de største markeder. Geopolitiske spændinger og økonomiske faktorer kan påvirke udviklingen fremover. 

Du kan læse mere i Tendens, DI Bilbranchens nyeste branche- og konjunkturanalyse.

Hent Tendens i boksen til højre.

Kenneth L. Hjorth-Hansen

Kenneth L. Hjorth-Hansen

Chefkonsulent

  • Direkte +45 3377 3302
  • Mobil +45 4141 7791
  • E-mail klhh@di.dk

Relateret indhold