DI Bilbranchen Analyser

Nyt Tendens: Nybilsalget står til at stige

Med introduktionen af billigere elbiler i de lavere prisklasser forventes nybilsalget at stige, og muligvis vende tilbage til niveauet fra før coronatiden.

Foto: DI Bilbranchen

Selvom nybilsalget i Danmark har været relativt lavt de seneste år, har danske husholdninger formået at opretholde et stabilt bilforbrug. Det viser DI Bilbranchens seneste kvartalsanalyse, Tendens, der giver bud på flere faktorer, der spiller ind i denne udvikling.

En række forskellige faktorer har gjort, at nybilsalget i en årrække har været relativt lavt, men med det fortsat stabile bilforbrug i husholdningerne og ændringer i bilmarkedet, er der nu udsigt til, at nybilsalget kan nå samme niveau som før coronatiden.

Imens antallet af nyregistrerede personbiler har været faldende siden 2018, har der fortsat været vækst i det beløb, danske husholdninger bruger på biler.

SUV'erne fortsætter føringen, men forventes at få en udfordrer

En væsentlig forklaring på, at det faldende antal solgte personbiler ikke har smittet af på forbruget i kroner og ører, er, at de biler, der sælges, er blevet større.

De mindste segmenter er gået fra at udgøre 35 pct. af nybilsalget i 2018 til kun at udgøre 13 pct. i 2024.

Det eneste segment, der er gået frem i perioden, er SUV-segmentet, som nu udgør mere end halvdelen af de samlede nyregistreringer.

En anden tendens, der har været medvirkende til, at bilforbruget har været relativt konstant, selvom nybilsalget har været lavt, er elbilernes stigende andel af nybilsalget. Manglen på elbiler i de mindre segmenter under 200.000 kroner har betydet, at bilkøberne har måttet købe lidt dyrere elbiler.

Når de billigere og mindre elbiler nu kommer på markedet i løbet af 2025, forventes det således, at nybilsalget vil stige markant.

Fremtiden ser lys ud for nybilsalget

Ifølge Tendens forventes brugtbilimporten at fortsætte på et relativt højt niveau, især på grund af faldende priser på elbiler på de sydeuropæiske markeder. Og med et bredere udvalg af elbiler og en stigende efterspørgsel på brugte biler, er der positive takter at spore for nybilsalget i 2025.

Konkret viser DI Bilbranchens prognose for nybilsalget, at det forventes at stige med 7,8 pct. i 2025 i forhold til 2024, der landede på cirka 173.000 nyregistrerede personbiler.

Brugtbilmarkedet er fragmenteret

Brugtbilmarkedet så en lille stigning i antallet af brugtregistreringer på 2,1 pct. i 2024 i forhold til året før. Det bragte brugtbilsalget på niveau med for ti år siden efter at have dykket til et lavere niveau siden coronaperioden.

Der er imidlertid sket en del på brugtbilmarkedet i den tiårige periode. Generelt er der fortsat et underudbud i et brugtbilmarked med høj omsætning, understreget af stigningen i 2024, som forventes at fortsætte i 2025.

Der er fortsat et ekstraordinært lavt udbud af mikro- og minibiler samt MPV-modeller, hvor indikatorværdierne i Udbudsindikatoren fra Bilbasen ligger markant lavere end andre segmenter. Det vil være interessant at følge, hvordan de forventede stigninger i indregistreringen af elbiler i disse tre segmenter får indflydelse på salget af de brugte konventionelle benzin- og dieselbiler i disse segmenter

Du kan læse meget mere om det stabile privatforbrug af biler, 2025-prognosen, bilbranchens fortsat stigende omsætning, nybilsalget og brugtbilsalget i den nyeste udgave af Tendens  

Hent Tendens i boksen til højre.

Kenneth L. Hjorth-Hansen

Kenneth L. Hjorth-Hansen

Chefkonsulent

  • Direkte +45 3377 3302
  • Mobil +45 4141 7791
  • E-mail klhh@di.dk

Relateret indhold