DI Bilbranchen Analyser

Nyt Tendens: Bilforhandlernes eftermarked har ændret sig markant

Bilforhandlernes eftermarked står over for et markant skifte. Færre nyere biler i bestanden, elbiler med længere garantier og en samlet set voksende bilbestand giver nye dynamikker på eftermarkedet – men det åbner også nye muligheder, viser DI Bilbranchens brancheanalyse, Tendens.

Foto: DI Bilbranchen

På bare fem år er antallet af personbiler under fem år faldet med hele 156.000. Det betyder, at der i dag er langt færre nyere biler, der skal serviceres, og at kampen om kunderne på eftermarkedet er intensiveret. Det viser DI Bilbranchens nye brancheanalyse, Tendens, der har taget temperaturen på den danske bilbranche. 

Samtidig har elbilerne for alvor sat deres præg, idet de har taget markedsandele fra konventionelle benzin- og dieselbiler under fem år, der i 2020 udgjorde 27 pct. af bestanden. I dag er tallet blot seks pct. Til gengæld er elbiler under fem år gået fra én til 13 pct. af den samlede bilbestand. 

Serviceaftaler og segmentforskydning 

Ændringerne i bilbranchens eftermarked de seneste fem år er markante; ikke mindst fordi elbiler kræver mindre vedligehold og ofte har længere garantiperioder. Det har gjort serviceaftaler til et afgørende værktøj for at fastholde kunderne, både på nye og brugte biler. Men også her er der kamp om kunderne, for konkurrencen fra de mærkeuafhængige værksteder vokser, især på biler op til syv år. 

Flere biler – men ældre og elektriske 

Analysen viser også, at den samlede bilbestand fortsat vokser, og nu er tæt på at runde 2,9 millioner personbiler – en stigning på knap 20 pct. på ti år. Samtidig er antallet af familier med to eller flere biler steget med ca. 90.000 på ti år. Det giver nye muligheder for forhandlerne, især hvis de formår at fastholde kunderne gennem attraktive serviceaftaler på hele familiens bilpark. 

Skadesværkstedet kan holde hånden under indtjeningen 

Selvom serviceværkstederne mærker færre nye biler, er der fortsat generelle lyspunkter for bilforhandlernes eftermarkedsaktiviteter. 

Antallet af skadesreparationer følger bilbestandens vækst, og skadesværkstederne kan derfor fortsat bidrage positivt til forretningen – trods et lille dyk i år, blandt andet på grund af mildt vintervejr og flere assistentsystemer i bilerne. 

Google Trends: Stabilt nybilsalg de kommende måneder trods usikkerhed 

Den faste Google Trends-indikator peger på et stabilt nybilsalg de kommende måneder, med 8.000-9.000 nyregistreringer om måneden. Usikkerhed om bilafgifter og lav forbrugertillid kan dog udskyde køb, selvom danskernes økonomi generelt set er robust og renterne er faldet. 

Nybilsalget nærmer sig tidligere tiders højder 

Nybilsalget i årets første tre kvartaler lå 6,2 pct. over samme periode sidste år – det højeste niveau siden 2021. To ud af tre nye solgte personbiler er desuden elektriske, og privatleasing af elbiler er eksploderet med en stigning på 90 pct. på blot fem år. 

Brugtbilsalget: Historisk underudbud og faldende priser på elbiler 

Brugtbilsalget er steget 9,3 pct. i årets første tre kvartaler i forhold til samme periode sidste år, men markedet er præget af rekordlavt udbud – især af konventionelle benzin- og dieselbiler. Elbilerne oplever fortsat faldende priser, trods stigende efterspørgsel, fordi forhandlerne presses af billige elbiler fra udlandet og ønsker at minimere risikoen for værditab på lagerbiler. 

Kenneth L. Hjorth-Hansen

Kenneth L. Hjorth-Hansen

Chefkonsulent

  • Direkte +45 3377 3302
  • Mobil +45 4141 7791
  • E-mail klhh@di.dk

Relateret indhold