Online webinar

Webinar om agentmodel – fordele og ulemper for bilforhandlere

Bilbranchen inviterer til superaktuelt webinar med konsulenthuset Accenture, der fortæller om fordele og ulemper ved at være agent fremfor forhandler af et bilmærke. Accenture hjalp Daimler med at udvikle og implementere den model for Mercedes-Benz-forhandlere, der har fungeret i de sidste to år i Sverige.

Webinaret er overstået

Afspilning af webinar kræver medlemsskab af: BSC Bilbranchen

Login her

PowerPoint

Download PowerPoint
Foto: Colourbox

Flere bilproducenter arbejder med planer for direkte salg til kunder. I modellen fungerer bilforhandlere ikke længere som forhandlere af et bilmærke, men som agenter (se: Vil salgsagenter erstatte forhandlerne?). Bilproducenterne er tiltrukket af denne model med mere direkte salg til kunderne, fordi de derved kommer tættere på kunderne og deres data, de kan bestemme priserne og de kan holde deres produkter eksklusivt uden for de store online platforme.

For forhandlerne har de nye distributionsmodeller bl.a. den fordel, at omkostninger og risiko minimeres, der er færre administrative byrder og et forretningsgrundlag, som er mindre følsomt overfor kriser. På den anden side vil ulemperne for forhandlerne være, at de delvist må opgive deres uafhængighed, måske på sigt vil opnå en lavere indtjening og blive afhængige af leverandørens evne til at planlægge og styre salget.

Blandt de bilproducenter, der er længst fremme med planerne for mere direkte salg, er Volvo, VW og Daimler. Konsulenthuset Accenture har bistået Daimler med at udvikle og implementere en agentmodel for Mercedes-Benz-forhandlere i Sverige, som har været i kraft nu i to år.

Snyd ikke dig selv for et kig ind i nogle af de scenarier, der netop nu er i gang, og som om kort tid også kan blive aktuelle i Danmark.

Webinaret er forbeholdt medlemmer af Bilbranchen. Bemærk, at webinaret foregår på engelsk.

Thomas Møller Sørensen

Thomas Møller Sørensen

Branchedirektør

Facilitator