Colourbox
09.09.19 Bilbranchen Nyhed

Ulovligt telefonsalg gjorde aftalen ugyldig

Kunder er ikke nødvendigvis bundet af aftaler, selvom de har takket ja til et tilbud over telefonen. Det viser en afgørelse fra Teleankenævnet. Her hæftede forbrugeren ikke for køb af et mobilabonnement, fordi teleselskabet ikke kunne bevise, at det havde et gyldigt samtykke til at kontakte ham telefonisk.

Teleselskabet kunne blot fremvise et excel-ark, hvor der stod en mailadresse og telefonnummer, som ikke var forbrugerens. Dermed hæftede forbrugeren ikke for de regninger, som teleselskabet havde sendt til ham.

Hovedreglen er, at virksomheder ikke må ringe til kunder med tilbud, medmindre kunden selv udtrykkeligt har bedt om at blive kontaktet. Virksomheden skal kunne dokumentere, at den har indhentet et personligt samtykke fra kunderne. Kan den ikke det, er kunden som udgangspunkt ikke bundet af aftalen. Forbrugerjuridisk chef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Susanne Aamann

Det er ikke altid, at forbrugerne selv er opmærksomme på, at de har givet deres samtykke. Det kan for eksempel være sket i forbindelse med, at de har deltaget i en konkurrence på nettet.

Nogle virksomheder bruger spørgeskemaer eller konkurrencer på nettet til at indhente samtykke til, at de må kontakte kunderne. Det skal fremgå tydeligt, før det er gyldigt. Forbrugerjuridisk chef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Susanne Aamann

Der er nogle få brancher, som er undtaget forbuddet mod telefonsalg. Det drejer sig om salg af for eksempel aviser og forsikringer. Kunder, der vil være fri for disse opkald, skal tilmelde sig Robinsonlisten.

Ifølge forbrugeraftaleloven er telefonsalg forbudt i Danmark, medmindre forbrugeren selv udtrykkeligt har bedt om at blive kontaktet.

Karoline H. Thomsen

Seniorchefkonsulent

  • Direkte +45 3377 3567
  • Mobil +45 2949 4413
  • E-mail kart@di.dk
Relateret