Fotokredit: Colourbox

30.10.20 Bilbranchen Nyheder

Motorstyrelsen sætter fokus på import af brugte køretøjer

Motorstyrelsen styrker arbejdet med at sikre, at virksomhederne i bilbranchen overholder reglerne. I første omgang bliver en ny datamodel brugt på området for import af brugte køretøjer.

Politikerne har de seneste år haft øget fokus på motorområdet, og både i 2019 og i 2020 har Folketingets partier indgået politiske aftaler, der skal bidrage til at styrke regelefterlevelsen. I bilbranchen er der også ønske om større kontrol med virksomheder, der ikke følger reglerne.

Derfor tager Motorstyrelsen nu en ny model i brug, der sammenkører alle de data, som styrelsen har om virksomheder, der beskæftiger sig med import af brugte køretøjer. Modellen bliver i de kommende måneder udbygget med data fra leasing og eksport af køretøjer.

Modellen indeholder f.eks. resultater af pristjek, registreringssyn og virksomhedernes brug af deres månedsangivelse. Men data kan også være viden, der er fremkommet i forbindelse med vejledning.

På baggrund af disse oplysninger drøfter et bredt sammensat Koordineringsforum i Motorstyrelsen, hvordan styrelsen skal sætte ind med vejledning og kontrol og eventuelle sanktioner i forhold til de områder og virksomheder, hvor der er størst risiko for, at reglerne ikke bliver overholdt. Koordineringsforum vil løbende følge op på de igangsatte og afsluttede indsatser.

Med den nye model får Motorstyrelsen et dataunderstøttet og præcist indblik i, hvilke virksomheder der har udfordringer med at følge reglerne. Det betyder, at Motorstyrelsen i højere grad kan målrette sin kontrol og vejlede de virksomheder, der har behov for hjælp til at forstå afgiftsreglerne.

Bilbranchen mener

Bilbranchen er godt tilfreds med Motorstyrelsens nye model. Det er godt, at tilgængelige data bruges til at sætte spot på de virksomheder, der ikke kan finde ud af efterleve afgiftsreglerne, så branchen forhåbentlig fremover slipper for flere kollektive afstraffelser. Bilbranchen vil med udgangspunkt i modellen igen – igen gå i kødet på trappemodellen for sikkerhedsstillelse for registreringsafgift. Når Motorstyrelsen får et godt værktøj til at udsøge, kontrollere og sanktionere de virksomheder, der udgør en risiko for staten, er der ingen grund til, at resten af branchen skal betale i dyrt for en helt unødvendig sikkerhedsstillelse.

Karoline H. Thomsen

Karoline H. Thomsen

Seniorchefkonsulent

  • Direkte +45 3377 3567
  • Mobil +45 2949 4413
  • E-mail kart@di.dk

Relateret indhold