Fotokredit: Colourbox

03.09.20 Bilbranchen Nyheder

Kom i gang med en webshop

Webshops bliver mere og mere udbredte også i bilbranchen. En webshop skal indrettes, så den lever op til en række krav om, hvordan kunden gennemfører sine køb, og hvilke oplysninger der bliver givet hvornår. Bilbranchen giver gode råd og en skabelon til handelsbetingelserne.

Oplysningerne på en webshop skal være tydelige og forståelige for forbrugerne. Desuden skal forbrugerne have nem adgang til at komme i kontakt med virksomheden bag en webshop.

Nethandel kaldes også for fjernsalg og dækker over salg, hvor virksomheden og kunden ikke mødes i en fysisk butik for at gøre en handel, men hvor handlen indgås via et system indrettet til fjernsalg, som drives af den erhvervsdrivende – f.eks. en webshop på internettet.

Den største forskel på nethandel og handel i en traditionel, fysisk butik er, at kunder, der køber via internettet, i udgangspunktet har 14 dages fortrydelsesret. En anden forskel er, at der på en webshop skal gives en række oplysninger til kunden i forbindelse med de forskellige trin, kunden gennemgår i løbet af et køb på nettet.

Udover oplysningerne om virksomheden skal kunden have en række oplysninger om selve varen, betalingsmuligheder, evt. leveringsmuligheder, fortrydelsesret, klager over fejl og mangler, mv. Ifølge e-handelsloven og forbrugeraftaleloven er der en række krav til, hvordan oplysningerne bliver givet. Nogle skal gives før salget, andre skal gives, mens kunden udfører sin bestilling (under salget), og nogle skal gives efter salget. For alle oplysningerne gælder det, at de skal være skrevet på dansk, hvis virksomheden henvender sig til danske kunder. De skal være skrevet i et klart og forståeligt sprog, så man kan regne med, at kunderne kan forstå dem. Kunden skal desuden til enhver tid kunne forlade bestillingsforløbet undervejs, uden at de indtastede oplysninger bliver gemt hos virksomheden.

Forbrugerombudsmanden.dk

Læs mere om de forskellige regler.

Regler før salget Regler under salget Regler efter salget Kundens fortrydelsesret

Bilbranchens standard handelsbetingelser for webshops

Download

Karoline H. Thomsen

Seniorchefkonsulent

  • Direkte +45 3377 3567
  • Mobil +45 2949 4413
  • E-mail kart@di.dk

Relateret