Fotokredit: Colourbox

22.01.21 Bilbranchen Nyheder

Status på markedsføring af leasing og billån

Der har været en del tvivl om reglerne for markedsføring af billån og leasing i forbindelse med reklamer for spil. Forbrugerombudsmanden har nu gjort det klart, at reklamer for leasing i visse tilfælde ikke er lovligt. Der er ikke samme begrænsning vedr. reklamer for billån.

De nye regler om markedsføring af lån er et opgør med de dyre kviklån. Umiddelbart har de dog haft konsekvenser, der ikke synes at være tiltænkt. Forbrugerombudsmanden har således nu gjort det klart, at reklamer for leasing i forbindelse med reklamer for spil i visse tilfælde ikke er lovligt.

Bilbranchen er uforstående over denne fortolkning af reglerne og ser gerne, at reglerne bliver ændret, således at der kan reklameres for leasing i samme omfang som billån. Indtil der sker ændring af reglerne, er det dog vores anbefaling, at Bilbranchens medlemmer følger Forbrugerombudsmandens fortolkning af reglerne, således at ingen risikerer at overtræde reglerne.

Leasing
Ved reklamer for leasing er det vigtigt at være opmærksom på, om leasingudbyderen også udbyder fritstående lån, samt om reklamer for leasing sker i forbindelse med spil. Det er desuden vigtigt at være opmærksom på, om leasingudbyderen har navnesammenfald med en udbyder af fritstående lån.

Hvornår må man reklamere for leasing?

  • I forbindelse med reklamer for spil, må der reklameres for leasing, hvis leasingudbyderen ikke udbyder fritstående lån.
  • Hvis reklamen for leasing ikke er i forbindelse med reklamer for spil, må der reklameres for leasing, også selvom leasingudbyderen udbyder fritstående lån.

Det er både konkret omtale af leasingudbyder, der kan udgøre et problem, og generelle reklamer for leasing, hvor leasingudbyderen ikke direkte er nævnt.

Nedenfor er nogle eksempler på, hvornår reklamer sker i forbindelse med reklamer spil eller spiludbydere. Eksemplerne er alene vejledende.

Eksempler, på hvornår en reklame er i forbindelse med reklamer for spil:

  • Reklamer, der vises i samme reklameblok, hvor der er reklamer for spil/spiludbydere.
  • Reklamer, der vises i en reklameblok, der vises i tilknytning til et program, der er sponsoreret af spil/spiludbydere.
  • Bandereklamer på stadion, hvis der under samme kamp vises bandereklamer for spil/spiludbydere.

Eksempler, på hvornår en reklame ikke er i forbindelse med reklamer for spil:

  • Reklamer, der vises i forretningslokalets vindue, hvor der på nærliggende busstoppested vises reklamer for spil/spiludbydere
  • Reklamer, der vises i TV forud for en fodboldkamp, selvom der på bandereklamer på stadion for spil/spiludbydere
  • Reklamer i en avis eller klubblad, der ikke kan ses samtidig med reklamer af spil/spiludbydere.

Billån
Forbuddet mod markedsføring i forbindelse med markedsføring af spil gælder ikke, når der er tale om et kreditkøb/finansieringskøb. Bilforhandlere må derfor gerne reklamere for billån på sociale medier, i netaviser, ved sportsarrangementer og lignende, også selvom der samtidig sker markedsføring af spil eller spiludbydere. Markedsføringen skal fortsat opfylde anden relevant lovgivning, herunder reglerne markedsføringsloven.

Kontakt juristerne i Bilbranchen

Hvis du er medlem af Bilbranchen og har spørgsmål til reglerne, så tag gerne fat i en af juristerne i Bilbranchen.

Niels Bruun

Niels Bruun

Chefkonsulent

  • Direkte +45 3377 3078
  • Mobil +45 5213 2388
  • E-mail nibr@di.dk

Relateret