Kommuner får mulighed for at indføre nulemissionszoner
En ny aftale giver kommuner mulighed for at oprette zoner, hvor der kun er adgang for fossilfrie køretøjer.
Der kan i fremtiden være adgang forbudt for køretøjer med forurenende udstødning i afgrænsede områder i de danske byer. En ny aftale indgået mellem regeringen og SF, Enhedslisten, Radikale Venstre og Alternativet giver nemlig kommunerne mulighed for at indføre nulemissionszoner. Allerede nu er flere borgmestre i de store byer positive over for muligheden.
Regeringen og aftalepartierne lægger op til, at kommunalbestyrelserne kan vælge mellem to typer af nulemissionszoner – en, som omfatter persontrafik eller en, som omfatter al trafik inklusive varetransport.
Nulemissionszonerne skal mindske støj- og luftforurening lokalt, samtidig med, at det, ifølge aftalepartierne, vil styrke den grønne omstilling og give øget incitament til at købe elbiler blandt de danskere, der påvirkes af nulemissionszonerne.
Der findes i forvejen miljøzoner i København, Frederiksberg, Aalborg, Odense og Aarhus Kommuner, som stiller miljøkrav til dieseldrevne lastbiler, busser varebiler og personbiler.
For at kommunerne kan få mulighed for at lukke af for benzin- og dieselbiler i bestemte bydele, kræver det en lovændring, som et bredt flertal af partier på Christiansborg er blevet enige om at gennemføre.
Lovforslaget ventes at blive fremsat i efteråret.