Justering af toldsatserne på kinesisk producerede elbiler
Toldsatserne justeres og det fastslås, at der ikke er hjemmel til at pålægge told på biler forud for 5. juli 2024
Som led i sin igangværende handelsundersøgelse har Europa-Kommissionen drøftet udkastet fra starten af juli måned for straftold på importen af batteridrevne elektriske køretøjer fra Kina med de involverede parter. Der foreligger nu et endeligt udkast, afspejler de bemærkninger, der er modtaget fra interesserede parter og en række undersøgelsesskridt, der ikke var afsluttet i den foreløbige fase.
De vigtigste nyskabelser i fremlæggelsen af udkastet til endelige konklusioner — som stadig kan blive ændret indtil ultimo oktober 2024 — er følgende:
En mindre justering af de foreslåede toldsatser:
- BYD: 17,0 %
- Geely: 19,3 %
- SAIC: 36,3 %
- Andre samarbejdsvillige virksomheder: 21,3 %
- Alle andre ikke-samarbejdsvillige virksomheder: 36,3
- Beslutningen om at indrømme Tesla som eksportør fra Kina en individuel toldsats på 9 % på nuværende tidspunkt
- Muligheden for, at flere kinesiske eksportører og visse joint ventures med EU-producenter — som endnu ikke eksporterede på tidspunktet for undersøgelsesperioden — kan drage fordel af den lavere toldsats, der var fastsat for deres forretningsmæssigt forbundne samarbejdsvillige virksomheder
- Beslutningen om ikke at opkræve udligningstold med tilbagevirkende kraft fra før 5. juli 2024
Straftolden lægges oven i den gældende toldsats på 10 pct.
Procedure og næste skridt
Den 4. oktober 2023 indledte Kommissionen formelt på eget initiativ en undersøgelse vedrørende importen af batteridrevne elkøretøjer til persontransport med oprindelse i Kina.
Den 4. juli 2024 offentliggjorde Kommissionen forordningen om indførelse af midlertidig straftold på importen af batteridrevne elkøretøjer fra Kina. Tolden trådte i kraft den 5. juli 2024.
Den 20. august 2024 fremlagde Kommissionen udkastet til afgørelse om indførelse af en endelig udligningstold på importen af batteridrevne elkøretøjer fra Kina for interesserede parter. Denne afgørelse blev truffet, efter at Kommissionen havde taget hensyn til alle bemærkninger fra interesserede parter til forordningen om indførelse af midlertidige foranstaltninger.
Interesserede parter har også mulighed for at anmode om høringer med Kommissionens tjenestegrene så hurtigt som muligt og fremsætte bemærkninger inden for 10 dage.
Derefter vil Kommissionen efter at have taget hensyn til bemærkninger fra interesserede parter så forelægge den endelige afgørelse for medlemsstaterne til afstemning. Kommissionens forslag vedtages, medmindre et kvalificeret flertal stemmer imod det. Afstemningen får bindende virkning.
Endelige foranstaltninger skal indføres senest 4 måneder efter indførelsen af den midlertidige told. En gennemførelsesforordning fra Kommissionen, der indeholder de endelige konklusioner vedrørende undersøgelsen, vil blive senest den 30. oktober 2024.
Eventuelle foranstaltninger vil gælde i 5 år og kan efter begrundet anmodning og efterfølgende fornyet undersøgelse forlænges.
Hvad skal man gøre?
Medmindre den enkelte producent eller importør kompenserer forhandlerne for told, og den moms og registreringsafgift tolden udløser, anbefaler DI Bilbranchen, at medlemsvirksomhederne overfor kunderne enten beregner købesummen inklusiv told, moms og afgift eller tager forbehold for efterfølgende opkrævning af udligningstold samt moms og registreringsafgift heraf.
En sådan efterfølgende opkrævning kan lovligt ske, hvis forhandler og kunde har indgået en konkret og fremhævet aftale herom. I forhold til finansiering af bilkøbet skaber det dog nogle udfordringer at aftale en efteropkrævning.
Ved behov for formulering af forbehold, kan DI Bilbranchen kontaktes.