03.04.25 DI Bilbranchen Nyheder

Besparelse på vej til landets bilforhandlere

Efter flere års pres fra DI Bilbranchen er det efter tæt dialog og samarbejde med Skatteministeriet lykkes at få en lempeligere model for bilforhandlernes sikkerhedsstillelse.

Siden 2020 har selvanmeldere stillet sikkerhed for betalingen af registreringsafgift på minimum 500.000 kr. efter en trappemodel, hvor sikkerhedens størrelse blev fastsat på baggrund af selvanmelderens gennemsnitlige månedlige afgiftstilsvar. DI Bilbranchen har lige siden trappemodellens fødsel igen og igen forsøgt at få sikkerhedsstillelsen sat ned.

DI Bilbranchen har kritiseret trappemodellen fordi, at den udgør en ganske alvorlig økonomisk byrde for landets bilforhandlere, og fordi sikkerhedsstillelsen kunne indrettes langt smartere og mere målrettet gennem brug af data. Derudover vi gentagende gange påpeget det stadigt tiltagende misforhold mellem sikkerhedsstillelsens størrelse og statens potentielle risiko for tab.

 - Vi har i DI Bilbranchen fra start kritiseret sikkerhedsstillelsen. I vores optik har den haft alt for negative konsekvenser for landets bilforhandlere i forhold til den udfordring, den skulle løse, udtaler DI Bilbranchens direktør, Thomas Møller Sørensen.

Aktindsigt har kun bekræftet misforholdet

Aktindsigt hos Motorstyrelsen bekræfter blot kritikken af trappemodellen for sikkerhedsstillelse. Det viser sig, som forventet, at sikkerhedsstillelsen kun i ganske få tilfælde er blevet anvendt.

Kun godt 2 pct. af selvanmelderne havde i den periode, aktindsigten omfattede, ikke indbetalt skyldig afgift. Som DI Bilbranchen havde forudset, befandt langt de fleste (19 ud af 25) af de selvanmeldere, hvis sikkerhedsstillelse blev udløst i perioden, sig på laveste trappetrin, hvor der stilles den laveste sikkerhed.

Tal fra den aktindsigt, DI Bilbranchen har fået, viser tydeligt, at statens risiko er langt mindre og står i væsentligt misforhold til, at branchen samlet stiller sikkerhed for op til 1,5 mia. kr. pr. år. til dækning af et tab på 11,2 mio. kr.

Det er DI Bilbranchens opfattelse, at fem års erfaring med trappemodellen med al ønskelig tydelighed viser, at en model, der nærmest udelukkende er baseret på størrelsen af den enkelte virksomheds afgiftstilsvar, rammer helt skævt. Det er således ikke virksomheder med meget store månedlige afgiftsbetalinger, der er årsag til statens tab. Ikke desto mindre skal disse virksomheder stille sikkerhed for meget høje beløb.

Ny model flugter med DI Bilbranchens anbefalinger

DI Bilbranchens indsats og tætte dialog med Skatteministeriet bærer nu frugt i form af en nedsættelse af sikkerhedsstillelsen. Der lægges op til, at sikkerhedsstillelsen fortsat beregnes på baggrund af selvanmelders gennemsnitlige månedlige afgiftstilsvar baseret på afgiftstilsvaret de 12 forudgående hele måneder. Trappemodellen ændres dog således, at der maksimalt skal stilles en sikkerhed på 5 mio. kr. ved afgiftstilsvar på 5 mio. kr. og derover.

 Sikkerhedsstillelsen fastsættes fremover således:

  • 500.000 kr. ved et afgiftstilsvar på under 1 mio. kr.
  • 1 mio. kr. ved et afgiftstilsvar på mindst 1 mio. kr. men under 1,5 mio. kr.
  • 1,5 mio. kr. ved et afgiftstilsvar på mindst 1,5 mio. kr. men under 2 mio. kr.
  • 2, mio. kr. ved et afgiftstilsvar på mindst 2 mio. kr., men under 2,5 mio. kr.
  • 2,5 mio. kr. ved et afgiftstilsvar på mindst 2,5 mio. kr. men under 3 mio. kr.
  • 3 mio. kr. ved et afgiftstilsvar på mindst 3 mio. kr. men under 3,5 mio. kr.
  • 2,5 mio. kr. ved et afgiftstilsvar på mindst 3,5 mio. kr. men under 4 mio. kr.
  • 4 mio. kr. ved et afgiftstilsvar på mindst 4 mio. kr. men under 4,5 mio. kr.
  • 4,5 mio. kr. ved et afgiftstilsvar på mindst 4,5 mio. kr. men under 5 mio. kr.
  • 5 mio. kr. ved et afgiftstilsvar på mindst 5 mio. kr.

Motorstyrelsen kan stille krav om højere sikkerhedsstillelse end satserne ovenfor som følge af virksomhedens forretningsomfang, betalingshistorik og øvrige risikofaktorer.

- Vi har præsenteret Skatteministeriet for flere alternative løsninger, senest da Dansk Metal og vi havde inviteret skatteministeren på medlemsbesøg sidste år. Vi glæder os over at kunne se vores forslag i den model, der nu træder i kraft, fortæller Thomas Møller Sørensen og fortsætter:
- Det stigende salg af nye biler med ingen eller meget lidt registreringsafgift har allerede nedsat manges månedlige afgiftstilsvar og vi havde derfor gerne set endnu lavere satser. Vi vil dog i DI Bilbranchen gerne kvittere for, at ministeren har lyttet til kritikken og nu ændrer sikkerhedsstillelsen til en lavere og mere risikobaseret model for branchen.

De nye regler træder i kraft pr. 1. juli 2025, hvor en stor del af DI Bilbranchens medlemmer kan se frem til frigivelse af kapital eller en lavere betaling for ekstern garantistillelse.

Thomas Møller Sørensen

Thomas Møller Sørensen

Branchedirektør

  • Direkte +45 3377 3383
  • Mobil +45 2684 3014
  • E-mail tms@di.dk

Relateret indhold