08.04.25 DI Bilbranchen Nyheder

Fifty-fifty i ankenævnet

Forbrugerne på den ene side og forhandlerne og værkstederne på den anden fik medhold i næsten lige store andele af klagerne i 2024.

Ankenævnets årsberetning for 2024 viser, at et år præget af konsolidering og usikkerhed om fremtidige distributionsmodeller også gav aktivitet i ankenævnet. I 2024 modtog ankenævnet således i alt 835 klager, hvilket er 196 flere end i 2023 svarende til en stigning på over 30 procent.

I 2023 var stigningen på 20 pct. Der er dermed tale om en ret voldsom stigning i antallet af klager over de seneste to år. Det har bl.a. givet sig udslag i en forlænget sagsbehandlingstid, der gennemsnitligt løber op i 125 dage.

I forhold til sidste år deles forbrugerne og branchen næsten fifty-fifty om at få medhold. Mere end en tredjedel af alle klagesager blev i 2023 afsluttet i den indledede proces, og resten gik videre nævnsbehandling. I forhold til 2023 er forbrugernes andel af sager med hel eller delvis medhold steget til 38,7 pct., mens andelen af sager, hvor forhandlerne og værkstederne fik medhold i 2024, er faldet.

Helt præcist fik virksomhederne medhold i 39,8 pct. af sagerne i nævnet. I 2023 var der medhold til branchens virksomheder i 44 pct. af sagerne og medhold til forbrugerne i 34 pct. af sagerne - dermed en signifikant forskel, som nu er udjævnet.

Det er DI Bilbranchens anbefaling, at man gør sig den ulejlighed at besvare en klage grundigt og dokumentere sine argumenter med f.eks. arbejdskort, mailkorrespondance, testudskrifter osv.

Hos DI Bilbranchens branchejuridiske medlemsservice, som kender til ankenævnets praksis, kan man endvidere få rådgivning om sagen med henblik på at få afsluttet ”tabersager” og undgå sagsomkostninger eller hjælp til at få sagen afsluttet med det bedst mulige resultat.

Karoline H. Thomsen

Karoline H. Thomsen

Seniorchefkonsulent

  • Direkte +45 3377 3567
  • Mobil +45 2949 4413
  • E-mail kart@di.dk

Relateret indhold