Fokus på omgåelse med formidlingssalg i branchen
DI Bilbranchen bakker op om aktuelle tiltag mod udnyttelse af vilkårene omkring formidlingssalg, der både er ulovlige og konkurrenceforvridende.
Torsdag 19. juni kunne Bilbasen melde ud, at man fremover ville gøre det tydeligt på annoncer, når der var tale om kommissions- eller formidlingsbilsalg. Formålet fra Bilbasens side er, at der skal være mere transparens i forhold til, hvilken type bilkøb kunden bliver udstillet for ved annonceringen, og det skal være tydeligere, hvilke rettigheder man har som forbruger.
Tiltaget på Bilbasen kommer blandt andet på baggrund af dialog med DI Bilbranchen, som gennem dialog med medlemmerne i en periode har hørt rygter om, at enkelte ukendte aktører udnytter vilkårene i formidlingssalg, men reelt omgår købelovens regler om reklamationsret.
- Der har været en tiltagende snak i branchen om forhandlere, som sælger brugtbiler under sædvanlige vilkår, men hævder, det er formidlingssalg mellem to private personer for at slippe for reklamationsansvaret ved en mangelfuld bil. Det vil i givet fald være både ulovligt og konkurrenceforvridende,
siger Thomas Møller Sørensen, branchedirektør hos DI Bilbranchen, og tilføjer:
- Vi har efterhånden i et godt stykke tid forsøgt at undersøge dette, men det har været svært at finde konkrete eksempler i branchen, og derfor kan vi kun bakke op om blandt andet Bilbasens tiltag, hvor annoncøren nu bliver bundet op på, hvilke vilkår den enkelte bil bliver solgt under.
DI Bilbranchen understreger, at en camouflering som formidlingssalg både er ulovlig og konkurrenceforvridende, fordi forhandlere, som sælger biler som formidlingssalg, kan sætte priserne et godt stykke under markedsprisen, da de ikke priser udgifter til eventuelt reklamationsarbejde ind. Dertil henter de yderligere indtægt fra eventuelt salg af garantiforsikring.