Fra venstre mod højre: Lars Rasmussen, Martin Frykmann, Ryan Rahbæk, Peter Monk (siddende) Henrik Larsen, Peter Kjærsgaard, Carsten Bonderup (siddende) og Kim Frimann. Fraværende: Bjarne Hessel

Bilbranchen
13.03.20 Bilbranchen Nyheder

Ekstraordinært bestyrelsesmøde i Bilbranchen om coronavirus

Der blev i går afholdt ekstraordinært møde i Bilbranchens bestyrelse (via Skype), hvor den aktuelle situation blev drøftet og konkrete tiltag i de enkelte virksomheder blev vendt, herunder mulighederne for arbejdsfordeling og varierende ugentlig arbejdstid. Alle medlemmer af bestyrelsen holder butikkerne åbne i de næste uger.

På det ekstraordinære bestyrelsesmøde deltog Bjarne Hessel (Ejner Hessel A/S), Lars Rasmussen (Semler Retail A/S), Peter Monk (Via Biler A/S), Peter Kjærsgaard (Kjærsgaard Auto A/S), Kim Frimann (Frimann Biler A/S), Henrik Larsen (P. Christensen A/S), Martin Frykmann (Andersen Biler A/S), Carsten Bonderup (Maibom A/S) og Ryan Rahbæk (Autohuset Vestergaard A/S).

Hvert bestyrelsesmedlem gav en orientering om, hvilke konkrete tiltag, de har iværksat i virksomheden, og hvilke udfordringer de bliver mødt med ude i bilhusene. Herunder hvilke spørgsmål, de savner svar på – både personalejuridisk og branchejuridisk.

Det er den generelle opfattelse, at situationen er alvorlig, og at den ændrer sig for dag til dag,  men alle holder fortsat åbent både i salgsafdelingen og på værkstederne. Det er bestyrelsens og Bilbranchens ønske, at branchen holder sammen i denne vanskelige situation, og at vi deler viden og erfaringer med hinanden. Her er derfor et uddrag af, hvad der var oppe at vende på bestyrelsesmødet af tiltag, erfaringer og tvivlsspørgsmål: 

  • Alle holder fortsat åbent i både salgsafdelingen og på værkstedet.
  • En enkelt har valgt at lukke salgsafdelingen i weekenden de næste 14 dage.
  • Kunder og medarbejdere er informeret om, hvilke konkrete sikkerhedsforanstaltninger bilhusene tager i forhold til smittespredning.
  • Der er i mange tilfælde indgået aftaler med medarbejderne om at afholde resterende ferier og afvikle optjent afspadsering de næste 14 dage.
  • Administrative medarbejdere arbejder så vidt muligt hjemmefra i flere af husene.
  • For at undgå smitte og samtidig opretholde aktiviteten på værkstedet, har flere valgt at dele medarbejderne op i mindre hold og zoner, der skiftevis møder på arbejde og holder sig hjemme. Dette kan eventuelt gøres ved brug af mulighederne for arbejdsfordeling i Industriens Overenskomst eller ved hjælp af aftale om varierende ugentlig arbejdstid.
  • Nogle vælger at sætte alle medarbejdere, der har været i udlandet, uanset hvor, i karantæne og der sker registrering af medarbejdere, der er på ferie lige nu – uanset i hvilket land.Flere har indstillet al mødeaktivitet mellem afdelingerne, og møder foregår så vidt muligt via telefon eller Skype.
  • Flere har indstillet al mødeaktivitet mellem afdelingerne, og møder foregår så vidt muligt via telefon eller Skype.

På DI’s og Bilbranchens hjemmesider er der flere vejledninger (se nedenfor) til at hjælpe medlemmerne i den kommende tid. Bilbranchen opfordrer medlemmer til at bruge disse vejledninger samt kontakte sekretariatet, hvis der er tvivlsspørgsmål i forhold til enten medarbejdere eller kunder.

Thomas Møller Sørensen

Branchedirektør

  • Direkte +45 3377 3383
  • Mobil +45 2684 3014
  • E-mail tms@di.dk

Relateret