Fotokredit: DI

20.12.21 Bilbranchen Nyheder

God jul og godt nytår!

Bilbranchen ser tilbage på et år med coronarestriktioner, overgangsordninger, vanvidsbilisme og et nyt rekordsalg af grønne biler.

Det snart forgangne år startede med noget så sjældent som lukkede salgslokaler grundet de daværende coronarestriktioner. I kulissen arbejdede Bilbranchen og det øvrige DI tæt sammen for at sikre trepartsaftaler og gode kompensationsordninger. Og da muligheden bød sig, arbejdede vi sidenhen kraftigt for, at bilforhandlerne kunne genåbne så hurtigt som muligt. Den 1. marts kunne vores medlemmer derfor atter slå dørene op.

Corona har fyldt meget i Bilbranchens arbejde og rådgivning i 2021 – både i foråret og nu også i efteråret – og det samme har arbejdet for lempelser i overgangsordningen for de nye bilafgifter. Først lykkedes det Bilbranchen få indført en ”trædesten” for forhandlernes udlæg i form af udsættelse af indbetaling af registreringsafgift for marts til november. Senere lykkedes det i to omgange at få ændret kravene til dokumentation for brug af overgangsordningen, der sikrer, at alle forhandlere kan få deres udlæg tilbage. De sidste ændringer blev først en realitet efter flere møder med Skatteministeriet og foretræde for Folketingets Skatteudvalg.

Vores lastbilmedlemmer stod også og kiggede nervøst frem mod et nyt ”opbyggerdirektiv”, som ville være trådt i kraft den 1. januar 2022. Takket været et godt samarbejde med Dansk Metal, De Danske Bilimportører og DI Transport fik vi sammen udskudt ikrafttrædelsen til 2023. Dokumentationskravene og de medfølgende omkostninger for medlemmerne var ganske enkelt for høje til at kunne fungere i praksis. Bilbranchen er indkaldt til opfølgende møde i foråret 2022 og vil holde medlemmerne orienteret om sagen.

De nye regler om konfiskation af biler i tilfælde af vanvidskørsel trådte i kraft den 31. marts 2021 og fik hurtigt bred opmærksomhed i de landsdækkende medier. Gennem ekstern advokatbistand har DI og Bilbranchen assisteret og rådgivet flere medlemmer i de tilfælde, hvor politiet har beslaglagt virksomhedens bil i henhold til den nye lov – og da der forventes flere principielle afgørelser i 2022, forventer Bilbranchen, at vanvidskørsel forbliver et stort emne i den kommende tid.

Under overskriften ”Guld og Grønne Biler?” blev 300 veloplagte medlemmer og samarbejdspartnere glædeligt genforenet i Industriens Hus den 1. september til Bilbranchens årsdag. Et stærkt felt af oplægsholdere fra ind- og udland gjorde de tilhørende klogere på de muligheder og udfordringer, som branchen og forhandlerne kigger ind i de næste fem til ti år. Efter lang tids venten var det yderst berigende at kunne netværke fysisk igen – og vi gentager succesen den 17. maj 2022, så sæt allerede kryds i kalenderen nu!
Oplev stemningen fra Bilbranchens årsdag 2021 her.

Slutteligt kan vi ikke komme udenom at nævne rekordsalget af grønne biler. Rekorder, som er blevet slået på trods af kendte markedsudfordringer – ikke mindst leverancekrisen og mangel på mikrochips. Henover en treårig periode (2019-2021) har vi set en næsten eksponentiel udvikling af salget. Snart er hver anden solgte bil i Danmark en plugin- eller elbil, og vi vil se nye gennembrud og salgsmilepæle i det kommende år.

Hiver vi krystalkuglen frem og forsøger at kigge ind i året, der kommer, er der ikke megen tvivl om, bilproducenternes planer for salgskanaler kommer til at fylde. Agentmodeller har allerede været et stort tema i 2021 – også på Bilbranchens årsdag og i vores webinarer – men 2022 bliver formentlig året, hvor vi vil se de første indgåede kontrakter og beslutninger omkring, hvilken model den enkelte forhandler eller producent vil operere efter. Vi vil med andre ord se de første konturer for flere forhandleres fremtidige forretning, og Bilbranchen vil arbejde for at sikre, at medlemmernes interesser forsat bliver varetaget nationalt og på internationalt niveau.

Skadesområdet bliver også et emne, hvor vi vil arbejde for at sikre fair og rimelige vilkår for værkstæder i forhold til karrosseri og lakering. Og desværre spår vi også, at corona vil sætte sine spor i det kommende år. Ligesom i år vil Bilbranchen og DI kæmpe for fleksible regler og fair kompensationsordninger gennem hele den nuværende coronabølge og ved eventuelle fremtidige bølger.

Fra hele Bilbranchens sekretariat skal der lyde en rigtig god jul og et godt nytår til alle medlemmer og samarbejdspartnere.

Thomas Møller Sørensen

Thomas Møller Sørensen

Branchedirektør

  • Direkte +45 3377 3383
  • Mobil +45 2684 3014
  • E-mail tms@di.dk

Relateret indhold