Fotokredit: Colourbox

02.05.23 DI Bilbranchen Nyheder

Haster: Afklaring om ny vægt og dimensioner for lastbiler

Mange nye lastbiler bestilt i dag, leveres først i det nye år. Sælgere og købere af lastbiler står derfor i venteposition for at handle med mange af deres lastbiler efter regeringens planer om at ændre reglerne fra årsskiftet.

Bilbranchen og DI Transport opfordrer regeringen og aftalepartierne til hurtigst muligt at lovbehandle ændringerne af vægt- og dimensionsreglerne, som skal træde i kraft ved årsskiftet. Forhandlere og deres kunder har brug for at vide allerede nu, hvad kravene fra næste år vil være, hvis lastbilerne, der leveres i 2024 skal kunne indrettes efter de nye regler.

Dagen før transportministeren åbnede Nordens største transportmesse for lastbiler i MCH Herning 20. april offentliggjorde ministeren og hans regering, at de aftalte ændringer til vægt- og dimensionsbestemmelserne for lastbiler skulle træde i kraft et år tidligere end planlagt. Dermed er der flertal i Folketinget til, at lastbilforhandlere og deres kunder allerede fra 1. januar 2024 kan sætte lidt større lastbiler og vogntog på vejene end i dag.

Tiltaget glæder både Bilbranchen og DI Transport, der længe har været varme fortalere for ændringerne, som især vil gavne den grønne omstilling af den tunge transport. Derfor roste begge organisationer den del af den oprindelige aftale, annonceret kort før påske, mellem regeringen, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Radikale Venstre og Alternativet for så vidt angår ændringerne i vægt- og dimensionsreglerne for lastbiler.

Nu mangler landets lastbilforhandlere og deres kunder imidlertid afklaring af detaljerne i de konkrete ændringer. Trods de glædelige nyheder om de forestående ændringer er situationen i branchen nu desværre, at både købere og sælgere af lastbiler er i venteposition i forhold til de nye tekniske bestemmelser for køretøjerne, der vil træde i kraft 1. januar 2024, og som nødvendigvis vil være anderledes end i dag.

”Regeringen og aftalepartierne skal have stor ros for et godt, grønt tiltag. Nu beder vi om, at de hurtigst muligt kommer i arbejdstøjet og får vedtaget ændringerne ved lov. De typer af lastbiler, der står til at kunne blive lidt længere og lidt tungere, måske med lidt flere anhængere, bliver ganske enkelt ikke bestilt i de her uger. Det sker alene af den grund, at hverken sælgerne eller køberne med sikkerhed ved, hvilke konkrete tekniske krav, der vil gælde fra nytårsskiftet,” forklarer Bilbranchens branchedirektør, Thomas Møller Sørensen, og fortsætter:

”Derfor appellerer vi til, at regeringen og de øvrige aftalepartier fremsætter og behandler lovforslag og bekendtgørelsesændringer hurtigst muligt, så der hurtigst muligt kan komme vished og afklaring for brancherne om de kommende regler.”

Vægt- og dimensionsreglerne fastsætter i dag grænser for, hvor tunge lastbilerne må være og hvilke dimensioner de må have, når de indregistreres til kørsel på de danske veje. Regeringen og aftalepartiernes ændringer af reglerne kommer efter, at COWI i december 2021 offentliggjorde analysen om optimerings- og tilpasningsmulighederne for reglerne.

Kenneth L. Hjorth-Hansen

Kenneth L. Hjorth-Hansen

Chefkonsulent

  • Direkte +45 3377 3302
  • Mobil +45 4141 7791
  • E-mail klhh@di.dk

Relateret indhold