28.11.24 DI Bilbranchen Nyheder

Norges bilbranche viser mulighederne for danske forhandlere

Thomas Møller Sørensen deltog på NBF's 'Bilbransjens dager' i Norge. Læs her hans betragtninger fra turen.

Besøget hos Norges Bilbransjeforbund i Oslo gav indsigt i, hvordan norske bilforhandlere ser lyst på fremtiden, og flere vigtige pointer kan tages med hjem til Danmark. Norge er længere fremme i den udvikling, danske forhandlere står overfor, og det er interessant at se, hvordan de håndterer udfordringerne.

Konsolidering i branchen

Konsolideringen blandt norske nyvognsforhandlere er længere fremme end i Danmark. Der er i dag cirka 30 pct. færre ejere blandt nyvognsforhandlere end for fem år siden, og yderligere reduktion i antallet af ejere på 10-15 pct. forventes. Denne udvikling gør, at de tilbageværende ejere bedre kan vurdere omfanget og potentialet for deres fremtidige forretning. 

Brugtbilsalget blomstrer

Brugtbilsalget går strygende blandt de autoriserede forhandlere i Norge. Andelen af elbiler i nyvognssalget har i flere år ligget over 90 pct. takket være konsistent støtte fra skiftende norske regeringer. Brugtvognsmarkedet bidrager nu også markant til den grønne omstilling, og elbilernes kompleksitet gør, at bilejerne foretrækker at sælge til forhandlere fremfor C-to-C salg, som næsten er forsvundet. En ny undersøgelse viser, at to ud af tre bilkunder i Norge vil købe deres næste bil hos en forhandler. 

Kunderne søger mærkeværksteder

Servicemarkedet står overfor udfordringen med, at elbiler kræver cirka 40 pct. mindre service end biler med forbrændingsmotor. En ny undersøgelse viser dog, at ni ud af ti ejere af biler under fem år foretrækker mærkeværksteder. Blandt ejere af biler i alderen 6-12 år stiger andelen, der foretrækker mærkeværksteder, fra 60 pct. til 65 pct. over de seneste to år. "Mærkekendskab" er for tredje år i træk den vigtigste grund til at vælge serviceværksted, vigtigere end pris. 

Vækst i skadesområdet

Antallet af kaskoskader i Norge er steget med 42 pct. de seneste fire år. Hurtigere acceleration i elbiler og elektronisk udstyr, der distraherer bilisterne, er de primære årsager. Der er stor opmærksomhed på de dyrere reservedele til elbiler og konsekvenserne for bilernes samlede bæredygtighed, hvis de skrottes i stedet for at blive repareret. Forsikringsselskabet If arbejder med skadesværkstederne om at reparere flere elbiler i stedet for at udskifte dele, og Tryg markedsfører nu brug af brugte dele som et aktiv.

En stor tak til NBF og Stig Morten Nilsen for et flot og veleksekveret arrangement.

Thomas Møller Sørensen

Thomas Møller Sørensen

Branchedirektør

  • Direkte +45 3377 3383
  • Mobil +45 2684 3014
  • E-mail tms@di.dk

Relateret indhold