Årsmøde i AECDR: DI Bilbranchen tager tre pointer med hjem
Thomas Møller Sørensen deltog i årsmødet for AECDR. Et givtigt arrangement, der gav god forståelse for status på omstillingen af den europæiske bilpark, agentmodeler og de kinesiske bilmærkers indtog.
Henover to dage havde AECDR årsmøde i Rom. AECDR er alliancen for europæiske bilforhandlere og værksteder, og DI Bilbranchen er medlem heraf.
Derfor deltog DI BIlbranchens direktør, Thomas Møller Sørensen, på mødet, og blandt mange indtryk er der især tre vigtige pointer, som Thomas tager med sig hjem til kontoret i Danmark.
Den grønne omstilling kører i to hastigheder
De nordeuropæiske lande er på rette vej i forhold til udelukkende at sælge nulemissionsbiler i 2035 - resten af Europa har problemer.
Særligt to forhold går på tværs af de nordeuropæiske lande: Fortsat markant støtte til køb af elbiler samt klare vilkår og incitamenter for investering i ladeinfrastruktur. AECDR kommer derfor med klar opfordring til de europæiske regeringer om at foretage massive investeringer i de kommende år for at løbe markedet for elbiler i gang i hele Europa.
Der vil både være agenter og forhandlere
En anden pointe er, at vi kommer både til at se forhandlere og agenter på de europæiske bilmarkeder i de kommende år. Både repræsentanterne for de europæiske Stellantis-forhandlere, Volvo-forhandlere og Mercedes-forhandlere følte sig overbeviste om, at deres producenter vil fortsætte med agentmodeller i hele Europa.
Det var interessant at høre, at vurderingen var, at der blandt forhandlerne af de mærker var støtte til agentvejen, selvom der havde vist sig problemer indtil nu - ikke mindst i forhold til it-løsninger, der understøtter agentmodellen.
Afklaring om europæisk straftold ventes med spænding
I samtlige europæiske lande følger man EU-kommissionens beslutning om eventuel straftold på kinesisk producerede elbiler med spænding. Men vurderingen er samtidig, straftold eller ej, at de kinesiske mærker vil fylde mere i bilsalget i de kommende år, og for mange forhandlere udgør de en joker i forhold til at sammensætte den rette palette af mærker i en branche, der er mere omskiftelig end nogensinde.
Tak til FEDERAUTO for et meget vellykket og givtigt arrangement.