Hver tiende bil er nu en elbil i Danmark
Der er fuld fart på omstillingen til en grønnere bilpark i Danmark, viser en opgørelse fra DI Bilbranchen.
Vi skal ikke mange år tilbage før, at man knap nok kunne finde dem på de danske veje. Nu er hver tiende bil, der kører forbi dig i hverdagen en elbil.
I de seneste år er elbilernes andel af bilsalget steget nærmest kontinuerligt. I både maj, juni, juli og august 2024 udgjorde salget af nye elbiler over halvdelen af alle solgte nye biler.
Elbilerne er gået hen og blevet danskernes fortrukne valg, og nu udgør de i en bilpark på 2,8 mio. biler ti procent af alle indregistrerede biler i Danmark. Det viser en opgørelse foretaget i bilstatistik.dk af DI Bilbranchen.
- Der er to forhold, der for alvor har sat skub i den grønne omstilling af bilparken. Det ene er udbuddet af elbiler, der er mangedoblet i de senere år, det andet er efterspørgslen, der i Danmark er holdt på et højt niveau takket være lav eller ingen registreringsafgift på elbiler, siger Thomas Møller Sørensen, direktør i DI Bilbranchen
Og med det stigende salg af elbiler følger en positiv og selvforstærkende effekt i den grønne omstilling af bilparken.
- Der er ingen tvivl om, vi i Danmark nu har fået skabt et godt momentum i salget af elbiler. Ladeinfrastrukturen følger med, når bilerne kommer på vejene og flere og flere danskere får et positivt kendskab til den nye teknologi. Det bidrager alt sammen til nye elbilkunder ude hos forhandlerne.
Thomas Møller Sørensen lægger ikke skjul på, at fremgangen i elbilernes salg især fulgte i kølvandet på regeringsaftalen fra 2020, der indeholdte en langsigtet model for registreringsafgiften på elbilerne frem mod 2030. Efter denne plan skal afgifterne på elbiler stige mærkbart fra 2026, hvilket Thomas Møller Sørensen advarer mod at lade ske.
- I flere af vore nabolande gik salget elbiler ned, da man forringede tilskud eller afslag i afgifter på elbiler. Det skal vi undgå i Danmark. For at fastholde momentum i den grønne omstilling af bilparken foreslår vi derfor i DI, at vi fastfryser den lave registreringsafgift på elbiler frem til 2030 og finansierer dette ved et mindre løft af den løbende ejerafgift på alle indregistrerede biler.