10.01.25 DI Bilbranchen Nyheder

Nye bilmærkers indtog i Norden

ICDP's nyeste 'Nordic Study' kaster lys over, hvordan de nye bilmærker etablerer sig og påvirker bilmarkederne i de nordiske lande.

Undersøgelsen fokuserer på flere centrale områder, herunder udviklingen af bilmærkernes netværk, forretningsmodeller, markedsstrategier og prissætning.

Den analyserer både, hvordan, og hvor hurtigt, mærkerne har etableret sig, ligesom den kigger på de fremtidige perspektiver for mærkernes rolle i den europæiske bilbranche.

Et vigtigt aspekt i undersøgelsen er EU's straftold på kinesiskproducerede elbiler, som forventes at få en række konsekvenser. Blandt andet på konkurrenceforholdene blandt bilmærkerne og etableringsmulighederne i EU for andre kinesiske bilmærker. 

Undersøgelsen går i dybden med:

  • Hvilken påvirkning har tilkomsten af nye bilmærker medført på markederne i Norden og EU?
  • Undersøgelsen inkluderer den nuværende observerbare effekt samt mærkernes fremtidsudsigter i forhold til netværk, forretningsmodeller, markedspositionering, prissætning osv.
  • Undersøgelsen kigger også på resultatet og konsekvenserne af EUs straftold på kinesiskproducerede elbiler. 

 

Nr. to ud af tre 'Nordic Study'

ICDP's nyeste Nordic Study er den anden ud af, indtil videre, tre planlagte nordiske undersøgelser, der udarbejdes i samarbejde med de nordiske brancheorganisationer; DI Bilbranchen (Danmark), AKL (Finland), NBF (Norge) og MRF (Sverige)

På baggrund af de nordiske forhandleres øgede konsollidering, og flere nye forhandlerudviklede forretningskoncepter, udgav ICDP sidste år undersøgelsen '59 måder du kan udvikle din forretning på'

Næste Nordic Study analyserer elektificeringens påvirkning på de nordiske bilforhandleres eftermarked.

Kenneth L. Hjorth-Hansen

Kenneth L. Hjorth-Hansen

Chefkonsulent

  • Direkte +45 3377 3302
  • Mobil +45 4141 7791
  • E-mail klhh@di.dk

Relateret indhold