03.11.25 DI Bilbranchen Nyheder

Holland inspirerede med effektivitet, tillid og innovation

DI Bilbranchen tog i sidste uge med 20 medlemsvirksomheder på studietur til Holland. Formålet med turen var at få indsigt i konsolideringsstrategier, nye forretningsområder og fremtidens skadesområde.

Services til hele kunderejsen 

Turen bød på besøg hos en af Europas største bilforhandlere, Van Mossel. Indehaver og adm. direktør, Eric Berkhof, tog sammen med Van Mossels CFO, CCO og internationale direktør imod vores gruppe, og gav  indblik i, hvordan rejsen fra 150 medarbejdere i 2002 til mere end 11.000 medarbejdere i dag har været mulig.

Van Mossels forretningsmodel er bygget op om bilens livscyklus. Virksomheden har blandt andet eget finansieringsselskab til både salg og leasing, egne forsikringsprodukter og it-udviklingsafdeling.  Hele systemet kræver massiv volumen, og derfor har Van Mossel deltaget aktivt i konsolideringsbølgen, der fortsat præger hele den europæiske bilbranche.  

Nyt skadescenter løfter produktiviteten med industriel tilgang 

Den systematiske tilgang til forretningen gav Van Mossel også et indblik i, da studieturen gik til bilforhandlerens helt nye skadescenter i Utrecht. Her er der en enkelt, nærmest industriel, tilgang til indretningen af skadescentret, hvor produktiviteten er løftet til det maksimale. 

Det kan Van Mossel gøre ved at specialisere sine processer og medarbejdere, så hver medarbejder og arbejdsstation bliver ekspert i lige netop den proces, de skal udføre. På den måde har Van Mossels skadescenter toptunet deres produktivitet, som giver billigere priser for forsikringsselskabet og forbrugerne, men også en god forretning for værkstedet. 

Men der er en vigtig forskel fra det danske til det hollandske skadesområde. Tillidsforholdet er vendt 180 grader. Hvor værksteder i Danmark skal bede om godkendelse fra taksator, for at kunne gå i gang med en reparation, er det i Holland op til værkstedet at vurdere, hvordan skaden skal repareres, fordi det er værkstedet, der har den faglige kompetence til at vurdere det bedst. 

Det betyder samtidig, at skadesværkstederne skal kunne stå på mål for deres skadesreparationer, når forsikringsselskaberne laver deres jævnlige stikprøver. Her er det en forudsætning, at værkstederne spiller med åbne kort, og kan dokumentere dels hvorfor og dels hvordan en reparation er håndteret, som den er. 

Lever værkstedet op til de aftalte og objektive parametre for aftalen som eksempelvis reparationstid, kundetilfredshed, kvalitet i reparationen, tillægsrapporter, materialeforbrug mv., kan aftalen fortsætte – måske endda i forbedret udgave. Er det modsatte tilfældet, kan værkstedet risikere ikke længere at reparere biler på samme vilkår. 

Resultatet er en arbejdsproces på skadesværkstedet, hvor alle ved, hvad de skal arbejde med, ingen er i tvivl om sikkerhed eller kvalitet, og alt er dokumenteret ved billeder og videomateriale. I gennemsnit er de skadede biler på Van Mossels skadesværksted 3,1 dage på tværs af alle skadestyper. 

Læs også: DI Bilbranchens direktørs oplevelse af forskellene mellem det danske og det hollandske skadesområde her. 

Tryk på pilene for at se billeder fra turen.

Fremtidige trends i den europæiske bilindustri 

På studieturen besøgte gruppen også den store bilforhandler Bochane, der med sine 20 lokationer og 29 salgslokationer har fintunet sin forretning gennem strategiske opkøb og investeringer i udlejning, leasing, skadesreparation, uafhængige og mærkeværksteder samt forhandling af europæiske og kinesiske mærker. 

Med til at analysere og give et overblik over den europæiske bilindustris udvikling de seneste fem år, og de kommende år, besøgte KPMG Automotive’s direktør gruppen hos Bochane. KPMG gav blandt andet forskellige bud på styrker og svagheder for enkelte mærker, kinesiske mærkers rolle på det europæiske og globale marked, og en analyse af nogle af Europas største bilforhandler-koncerners økonomiske udvikling.  

Du kan finde præsentationer og analyser fra studieturen på linkene nedenfor.

Download præsentationer

Obs. adgang til præsentationerne kræver medlemskab af DI Bilbranchen.

KPMG - (Re)assert dominance KPMG - Future of the European automtive dealer landscape KPMG - Impact of Chinese OEMs Van Mossel - Van Mossel Bodyshops
Kenneth L. Hjorth-Hansen

Kenneth L. Hjorth-Hansen

Chefkonsulent

  • Direkte +45 3377 3302
  • Mobil +45 4141 7791
  • E-mail klhh@di.dk

Relateret indhold