EU præsenterer ny handlingsplan for den europæiske bilindustri
EU-Kommissionen har offentliggjort deres nye handlingsplan, der både skal fremme grønne teknologier og styrke den europæiske bilindustris konkurrenceevne.
Udspillet fra Kommissionen, Industrial Action Plan for the Automotive Sector, indeholder en række initiativer, der blandt andet skal fremme investeringer i batteriteknologi, førerløse biler og opkvalificering af medarbejderkompetencer.
Men mindst ligeså vigtigt, så justeres der i udspillet også i kravene til de europæiske bilproducenternes CO2-reduktion, der nu flyttes fra 2025 til 2027. Dette skal sikre mere lige konkurrencevilkår, mens man samtidig holder fast i målet om ingen salg af biler med CO2-udledning i EU fra 2035.
Direktør for DI Bilbranchen, Thomas Møller Sørensen, ser positivt på udspillet:
- Det er et vigtigt udspil fra EU-Kommissionen, både for bilbranchen i Danmark, men også for de danske bilkøbere og ikke mindst for europæisk beskæftigelse, udtaler Thomas Møller Sørensen.
Thomas påpeger, at den europæiske bilproduktion er særlig vigtig at bevare i disse tider, hvor der kigges ind i usikre forsyningskæder og mulige toldbarrierer for biler fra oversøiske markeder.
Derudover fremhæver han, at bilbranchen altid har støttet EU's krav om reduktion af bilernes CO2-udledning, men der er også en grænse for, hvor hurtigt nye kravene kan indføres.
- Vi har fra start i bilbranchen været positive overfor at lade EU stille markante krav til bilproducenterne om at nedbringe bilernes CO2-udledning. Det har vist sig som et vigtigt redskab til at fremme investeringerne i grønne teknologier, og det har bidraget til at mangedoble udbuddet af ikke mindst elbiler, siger han og fortsætter:
- Men der vil altid være en grænse for, hvor meget vi kan stramme garnet uden at kvæle barnet. Hvis EU tvinger bilproducenterne til for hurtigt at producere biler, der endnu ikke efterspørges i tilstrækkelig grad på flere af Europas markeder, presser vi i sidste ende bilproducenterne til at nedlægge tusindvis af arbejdspladser.
Handlingsplanen fra Kommissionen afspejler derfor en mere balanceret tilgang, der både tager højde for nødvendigheden af grønne teknologier og behovet for en stabil arbejdsmarkedssituation i bilindustrien.
- EU-Kommissionens forslag holder fast i, at der ikke må sælges biler med CO2-udledning i EU fra 2035. Men man justerer på kravene på vej derhen, og fremlægger desuden yderligere initiativer for at sikre en fremtidig bære- og konkurrencedygtig produktion af biler i EU-landene. Det kan vi kun støtte op om, afslutter Thomas Møller Sørensen.