Skrot registreringsafgiften på elbiler
Skatteminister Rasmus Stoklund besøgte i dag Andersen Biler i Hillerød, hvor han ved selvsyn fik et indblik i bilbranchens mange omkostninger og brug af ressourcer i håndteringen af en utidssvarende registreringsafgift.
DI Bilbranchen havde mandag den 31. marts inviteret skatteminister Rasmus Stoklund samt MF Fie Hækkerup til Andersen Biler i Hillerød for ved selvsyn at få en grundigere forståelse af de administrative konsekvenser af registreringsafgiften.
Besøget blev indledt med en rundvisning af medejer af Andersen Biler, Martin Frykmann. På rundvisningen kunne de to politikere ved selvsyn konstatere, at elektrificeringen af den danske bilpark er i fuld gang - i både salgslokalet og på værkstedet. Efterfølgende stod den på dialog på baggrund af oplæg fra både Andersen Biler og DI Bilbranchen.
Skatteministeren var også forbi skadesværkstedet. Foto: Martin Kubert.
Tiden er kommet til et opgør med registreringsafgiften
Timingen bag besøget hænger sammen med den forestående evaluering af de nuværende bilafgifter. DI anbefaler, at man i evalueringen ikke blot justerer den nuværende aftale, men benytter muligheden til at tage et endeligt opgør med registreringsafgiften på elbiler.
- Vi har i årevis argumenteret for, at registreringsafgiften straffer ny teknologi til skade for grøn omstilling og trafiksikkerhed. Derudover er den ekstremt tung at administrere for både staten og erhvervslivet, da den korrekte afgift for hver enkelt bil skal udregnes, dokumenteres og administreres. I DI anslår vi, at bilbranchen hvert år bruger tid og ressourcer svarende til 300 mio. kr. til administration af afgiften, siger branchedirektør Thomas Møller Sørensen, DI Bilbranchen.
Branchedirektøren vurderer, at der i årevis har været bred politisk enighed om de mange udfordringer med registreringsafgiften. Den indtil videre manglende politiske vilje til at gøre noget ved udfordringerne skyldes, at staten i årtier har haft store indtægter fra afgiften. Det har den grønne omstilling ændret på:
- Det høje salg af elbiler, der har ingen eller begrænset registreringsafgift, har reduceret statens indtægter fra registreringsafgiften markant. Vi har derfor nu en unik mulighed for én gang for alle at indrette en effektiv og intelligent bilbeskatning. I DI foreslår vi permanent at fjerne registreringsafgiften på elbiler og i stedet løfte den løbende beskatning af biler, siger Thomas Møller Sørensen.
Afgiften medfører et kludetæppe af lappeløsninger
Andersen Biler, der beskæftiger mere end 400 medarbejdere fordelt på 14 lokationer, bakker fuldt ud op om forslaget fra DI, og understreger, at der alene i deres virksomhed bruges flere fuldtidsstillinger til udelukkende at håndtere virksomhedens betaling af registreringsafgift.
- Registreringsafgiften er et kludetæppe af lappeløsninger, som ingen kan finde rundt i. Jeg vil tro, vi samlet har to-tre fuldtidsstillinger, der ikke laver andet end at dokumentere og administrere, at vi betaler den korrekte afgift, siger ejer Martin Frykmann, Andersen Biler A/S og forsætter:
- Dertil kommer udgifter til nødvendige it-systemer og rådgivere. Alle de ressourcer kunne vi i stedet bruge til at skabe vækst og arbejdspladser.
Rasmus Stoklund takker for besøget hos Andersen Biler og kvitterer for modtagelsen af DI’s forslag om at afskaffe registreringsafgiften for elbiler.
- Det er altid godt at komme ud i virkeligheden og se, hvordan love og regler i praksis rammer erhvervslivet, i dette tilfælde særligt bilbranchen. Vi har i regeringen noteret os forslaget fra DI og ikke mindst fordelene ved permanent at fjerne registreringsafgiften på elbiler. Det vil indgå i vores videre overvejelser, siger skatteminister Rasmus Stoklund.
Martin Frykmann, medejer af Andersen Biler, fortalte om de mange udfordringer, som håndteringen af registreringsafgiften medfører. Foto: Martin Kubert.