Nyt skadesforum kom godt fra start
DI Bilbranchen og F&P inviterede medlemmer til fælles branchedag. Konceptet blev taget godt imod af begge sider og vil blive gentaget.
Mandag den 28. april havde DI Bilbranchen og F&P inviteret medlemmer til en fælles branchedag i Industriens Hus. Baggrunden for arrangementet var et ønske fra begge organisationer om at øge fokus på visioner og mulige samarbejder i branchen.
Formålet med arrangementet var at søge en bedre gensidig forståelse af forsikringsselskabers, skadesværksteders og lakereres kommercielle muligheder og udfordringer.
- Der er megen fokus på priser og afregning i branchen, og selvfølgelig skal forsikringsselskaber give en fair afregning for skadesværkstedernes arbejde. Det er vores opfattelse, at dette også vil ske, når og hvis begge parter har samme forståelse af skadesområdet, herunder teknologisk udvikling i bilerne, arbejdsudbud samt den generelle omkostningsudvikling. Hvis vi skal have et fremtidigt skadesområde, hvor alle aktører kan have en sund forretning, bliver vi nødt til at have et forum, hvor vi kan tale visioner og fælles udvikling ud fra de samme fakta, siger Thomas Møller Sørensen, direktør i DI Bilbranchen.
Dagen forløb med oplæg fra henholdsvis Kim Frimann, Frimann Biler A/S, der fokuserede på skadesværkstedernes omkostningsudvikling og vigtigheden af, at både forsikringsselskaber og skadesværksteder tænker i fælles løsninger med kunderejsen i centrum.
Lars Rasmussen, pierre.dk, havde derefter et oplæg, der ligeledes understregede den alvorlige omkostningsudvikling for lakererne, men også mulighederne for i langt højere grad at effektivisere skadesområdet ved at tænke i nye kategorier af skader samt i nye samarbejdsformer mellem lakerere og pladesmede.
Efter pausen gik Marianne Wier, Taksatorringen, på talerstolen og berettede blandt andet om erfaringer med brug af AI i skadesprocesserne, hvorefter Halime Kevioglu fra Tryg holdte sidste oplæg. Én af pointerne fra Tryg omhandlede balancen mellem at lade forsikringsselskaberne udvikle egne løsninger til gavn for konkurrencen og samtidig, gennem Forsi, at blive bedre til at udvikle fælles løsninger, eksempelvis i forhold til billedgenkendelse og brug af AI.
Efter oplæggene blev deltagerne delt i fem blandede grupper for dér at diskutere konkrete muligheder for udvikling af skadesområdet i forhold til både processer og øget brug af digitale løsninger, herunder ikke mindst AI.
- Jeg må sige, dagen forløb over al forventning. Vore medlemmer tager mange pointer med hjem fra dagens møde, men lad mig bare nævne to centrale. For det første skal vi i langt højere grad udvikle digitale processer, der i højere grad kan automatisere og effektivisere vores arbejdsgange således reparationsprocessen kan forløbe endnu hurtigere til glæde for vores fælles kunder. Det betyder langt mere deling af data og en tættere dialog mellem værksted og forsikringsselskab, og her er Autotaks den helt rigtige platform. F&P kan blive bedre til at tænke i fælles løsninger, der både skaber værdi og holder sig inden for de konkurrencemæssige rammer, siger Peder Herbo, IT-direktør i F&P.
Ved afrundingen af arrangementet gav alle deltagere udtryk for, at det gav stor værdi at samle både værksteder og forsikringsselskaber i et sådant forum, arrangementet havde været.
DI Bilbranchen og F&P vil derfor snarligt evaluere på dagen og vende tilbage med informationer om i hvilket format, det tænkes videreføres.
Følgende medlemmer af DI Bilbranchen og forsikringsselskaber deltog med repræsentanter på dagen:
- Bayern AutoGroup A/S
- Frimann Biler A/S
- pierre.dk Autolakering A/S
- Semler Mobility Retail A/S
- P. Christensen A/S
- Ejner Hessel A/S
- Andersen Biler A/S
- Pedersen & Nielsen Automobiler A/S
- Taksatorringen
- Alm. Brand
- Tryg
- IF
- Gjensidige
- Topdanmark