09.05.25 DI Bilbranchen Nyheder

DI Bilbranchen fyldte Industriens Hus til en flot årsdag

For niende år i træk var over 300 fremmødte medlemmer og samarbejdspartnere mødt op for at blive klogere og inspireret til DI Bilbranchens årsdag. Find præsentationer, videoer og billeder fra dagen her.

Aktuelle emner og markedstendenser var på dagsordenen den 8. maj, hvor DI Bilbranchen havde årsdag og generalforsamling.

Dagen startede med en tur op i helikopteren med Berlingskes redaktør, Ulrik Bie, der gav deltagerne en god indsigt i, hvad der aktuelt foregår på den helt store verdenspolitiske og økonomiske scene. Her fylder især forholdet mellem USA, Kina, EU samt de toldsatser, USA har indført. Verdensmarkedet, og deraf biliundustrien, befinder sig lige nu i en meget usikker tid grundet handelskrigen, og usikkerheden vil kun fortsætte, såfremt der ikke kommer en løsning mellem parterne.

Fra den store verden til den enkelte medarbejder. Efter Ulrik Bie gav Betina Liliendal deltagerne sit bud på, hvordan bilvirksomheder kan tiltrække, beholde og udvikle både de unge medarbejdere og seniorerne. Budskabet fra Betina var blandt andet, at der for den enkelte virksomhed findes et kæmpe uudnyttet potentiale, hvis man som leder lærer at håndtere og forstå den diversitet, som eksisterer blandt medarbejderne.

DI Bilbranchen 1935-2025

Inden pausen havde DI Bilbranchen et ekstra lille indslag. Det er i 2025 90 år siden, at det nuværende DI Bilbranchen så dagens lys.

DI Bilbranchen har sin oprindelse tilbage fra 1935, hvor det daværende MAF (Motorbranchens Arbejdsgiverforening) blev stiftet. MAF fik hurtigt tilslutning til Jernets Arbejdsgiverforening, og blev derfor allerede fra starten af en del af dét, der senere skulle blive til Dansk Industri.

For at markere fødselsdagen, havde DI Bilbranchen produceret en video til årsdagen, som du kan se nedenfor. 

Videokredit: DI Bilbranchen

Et kig ind i krystalkuglen og indblik i sit eget brand

Efter pausen gik Terje Dahlgren og Jan Lang, begge fra Schibsted på scenen. Terje Dalhgren, der arbejder som Markedsanalytiker for Schibsted (Norge) gav på baggrund af den nyeste data et spændende billede af udviklingen i elbilsalget i Norge samt den betydning, som elektificeringen har haft på hele kunde- og bilbranchen oppe nordpå. 

Med afsæt i Terjes indsigter tog Jan Lang over, og holdte udviklingen i Norge op mod tendenserne i det danske bilmarked. Jan lagde vægt både på de områder, hvor det danske bilmarkedet adskiller sig fra Norge, og hvor vi kan se store sammenlignelige træk.  

Dagens sidste oplægsholder var hjerneforsker Thomas Zoëga Ramsøy, der med afsæt i den nyeste forskning gav deltagerne råd og inspiration til at styrke deres eget brand i en tid, hvor kundeloytaliteten er mere flygtig end nogensinde.

Via en live hjernescanning på scenen og med afsæt i cases fra bilbranchen, gav Thomas  deltagerne en forståelse for de marketing- og AI-værktøjer, man som forhandler kan bruge for at styrke sit eget brand.

At have et genkendeligt og stærkt brand er vigtigt i en tid, hvor mange forhandlere står og genovervejer deres forretningsmodel.

Sæt kryds allerede nu

Det var som altid en stor fornøjelse at tilbringe en hel dag sammen med jer medlemmer og samarbejdspartnere. Traditionen tro havde vi med det gode vejr sørget for optimale forhold til at få netværket med kollegerne i branchen.

Husk allerede nu at sætte kryds i kalenderen. DI Bilbranchens årsdag 2026 løber af stablen torsdag den 7. maj 2026. Vi glæder os allerede til at se jer igen.

Oplev stemningen fra årsdagen

Videokredit: DI Bilbranchen

Relateret indhold