14.05.25 DI Bilbranchen Nyheder

Grønne lastbiler fylder mere i salget

På grund af stigende grønne krav har elektriske lastbiler på fem år opnået markante markedsandele.

I takt med at de grønne krav til transportkøbere er skærpet som følge af blandt andet EU-regler om ESG-rapportering, miljøzonekrav er skærpet og ikke mindst, at politisk bestemte omkostninger for transportydelsen er steget, er lastbilsalget helt naturligt blevet grønnere som resultatet deraf.

Ser vi fem år tilbage lå både el-lastbiler og gaslastbiler på en forsvindende lille markedsandel i lastbilsalget med en markedsandel på blot tre pct. Samme samlede markedsandel for el- og gaslastbiler lå de seneste 12 løbende måneder på 11 pct. med el-lastbiler, der udgjorde klart den førende teknologi på ti pct. af det samlede lastbilsalg.

I efteråret 2024 viste den store efterspørgsel på grønne køretøjer sig især, da tilskudspuljen på 75 millioner kroner blev revet væk få minutter efter, at Vejdirektoratet åbnede for ansøgninger for tilskud til nulemissionslastbiler. Derfor har Transportministeren og en række aftalepartier også besluttet at fremrykke de resterende afsatte puljemidler til støtte til grønne køretøjer og ladeinfrastruktur, så transportbranchen hurtigere får glæde af tilskudsmidlerne.

Alene af den årsag er der grund til at forvente, at det grønne lastbilsalg vil fortsætte. Men lige som det var gældende for personbilerne, er udbuddet af elbiler nu på et så markant niveau, at alle mærker på det danske marked i forskellige udstrækninger tilbyder salg af elektriske lastbiler.

Dykker vi ned i akselsammensætningerne af de stigende populære grønne lastbiler er det - måske ikke så overraskende - især de mindre lastbiler, der har været mest efterspørgsel på. Det hænger naturligt sammen med, at den type lastbiler udfører kørsel, hvor den relativt begrænsede rækkevidde på batteriet kan dække transportbehovet, imens det kan være udfordrende for lastbilkøbere at få driften til at fortsætte med de tungere grønne løsninger, uden at investeringen er enorm og tilbagebetalingstiden er for lang.

I løbet af 2025 ser lastbilbranchen ind i både en tilskudspulje til el- og brintlastbiler samt infrastruktur hertil samt i en tilskudspulje til bedre økonomi med gaslastbiler.

Forventningen er således, at der vil komme endnu mere fart på salget af de grønne lastbiler, og i takt med at lastbilproducenterne optimerer de nye drivlinjeteknologier vil den såkaldte ’TCO’ (Total Cost of Ownership) på de grønne køretøjer også blive langt mere attraktiv for flere lastbilkunder.

I Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets nyligt publicerede Klimastatus og -fremskrivning 2025 (KF25) forventes tæt på en tredjedel af bestanden af lastbiler i 2030 at være udgjort af elektriske lastbiler. KF25 er en årlig udgivelse, der ud fra en såkaldt ’frozen policy’-tilgang følger op på, om klimaindsatsen understøtter opfyldelsen af klimalovens målsætning om, at Danmarks udledning af drivhusgasser skal reduceres.

Kenneth L. Hjorth-Hansen

Kenneth L. Hjorth-Hansen

Chefkonsulent

  • Direkte +45 3377 3302
  • Mobil +45 4141 7791
  • E-mail klhh@di.dk

Relateret indhold