Medlemstur til Kina var et wakeupcall
De kinesiske producenter er førende i udviklingen af fremtidens bilteknologier. Derfor tog 15 medlemmer fra DI Bilbranchen og TECAR International på studietur sammen for at opleve Kinas elbilrevolution med egne øjne.
Tilbage i april 2024 tog DI Bilbranchen afsted til Kina sammen med 18 medlemmer for at opleve Kinas bil- og mobilitetsindustri med egne øjne. Turen var så en stor succes, at DI Bilbranchen i april i år var afsted igen sammen med et nyt hold af medlemmer, som ønskede at blive klogere på hele det kinesiske bilfænomen.
Denne gang tog vi afsted sammen med TECAR International, paraplyorganisation for de europæiske bilforhandleres indkøbsforeninger, så vores medlemmer under hele rejsen kunne netværke mest muligt med internationale aktører og få indblik i hinandens brancher.
Peter-Mikal Bøgh Hansen, DI’s Politiske chef i Kina, var turens arrangør og sørgede for, at deltagerne fik de bedste betingelser for en inspirerende studietur - fra ankomsten i Shenzhen til afgang i Shanghai.
Læs om turens indhold og forløb nedenfor.
Dag 1 - Shenzhen: Velkomst og bilhandel i Kina
Første dag startede med en byvandring rundt i Shenzhen, der betragtes som et globalt arnested for teknologi og innovation. På 30 år er byen vokset fra 30.000 indbyggere til 20 mio indbyggere. Til trods for det høje indbyggertal, og den dertilhørende store mængde trafik, er der stille og ingen smock. Dette skyldes blandt andet den udbredte elektrificering af trafikken. Ikke kun bilerne er elektriske, det samme er scootere, busser og lastbiler.
Herefter var der formel velkomst og oplæg på DI’s kontor i Shenzhen. Peter-Mikal Bøgh Hansen startede med en generel overflyvning og introduktion til Kina. Peter kom blandt andet forbi Kinas udvikling, status på økonomien, kommunistpartiets politiske prioriteter og den aktuelle geopolitiske situation.
Efter præsentationerne fik deltagerne en oplevelse af, hvordan bilhandel foregår i Kina. I Xiaomis og Huaweis showrooms blev der fremvist et stort udvalg af telefoner, computere, tablets, tandbørster, køkkenmaskiner, ure – og ikke mindst biler. Udstillingen understregede, hvordan selskaberne anser bilen som værende en direkte tilføjelse til andet elektronisk udstyr til hjemmet.

Peter-Mikal Bøgh Hansen bød medlemmerne formelt velkommen til Kina og gav en indflyvning i Kinas politiske og økonomiske status.

I Xiaomis showroom var både biler, tablets, vaskemaskiner, køleskabe, ure mv. er sat frem til salg.
Dag 2 – Shenzhen/Shanghai: Besøg hos Huawei og BYD
Dagen startede med besøg på Huaweis hovedkontor. Her arbejder hele 40.000 medarbejdere på Huaweis campus, hvor 20.000 af dem desuden bor. Campus udgør en helt nyoprettet bydel med dertilhørende restauranter, caféer, indkøbsmuligheder børnehaver, skoler mv.
Rundvisningen foregik i et stort showroom, der berettede om Huaweis status som værende én af Kinas førende tech-virksomheder, ligesom det gav et indtryk af de mangeartede innovative løsninger, som Huawei har udviklet gennem tiden. Nyeste skud på stammen er bilmærket AITO, som Huawei står bag sammen med bilproducenten Seres. Gruppen fik efter rundvisningen mulighed for en prøvetur i en selvkørende bil og blev budt på frokost med Huaweis deres nordiske ledelse.
BYD er Kinas absolut mest solgte og succesfulde bilbrand – både inden- og udenlandsk – med hele 4.3 millioner producerede biler i 2024. Derfor var det også med et vis begejstring, at turen inkluderede et besøg på BYDs hovedkontor. Her fik medlemmerne set BYD’s nyeste superchargere, BYDs brede udvalg af bilmodeller mv., hvorefter der var arrangeret et netværksmøde med Jenny Ji, Deputy General Manager BYD Europe, og hendes team.

Fællesportræt af gruppen og Huaweis nordiske ledelse efter rundvisning på hovedkontoret.
Prøvetur i en selvkørende bil på Huaweis campus.

Introduktions- og netværksmøde hos BYD.

Dag 3 – Shanghai: Workshop og Kinas tech-industri
Via indenrigsflyver var delegationen nu ankommet til Shanghai, hvor den internationalt anerkendte mobilitetsekspert, Bill Russo, der er ejer og stifter af Automobility Ltd. holdt en indsigtsfuld workshop med gruppen.
Bill kom blandt andet ind på, hvordan Kina bl.a. via elektrificeringen af bilindustrien er gået fra at en ’follower’ (kopist) til at blive en ’super scaler’ af innovation. Efter mange års strategisk satsning på at sætte sig på store dele af værdikæden samt fokusere på udviklingen af grønne teknologier og kunstig intelligens, ser man nu resultaterne, og hvad det har ført med sig for Kinas bilindustri.
Bill Russo - China's Automotive Industry
Herefter besøgte gruppen TheEuropean Union Chamber of commerce in China - Shanghai’, der er En non-profit organisation der repræsenterer 1.700 europæiske virksomheder i Kina
Gruppen fik her et brief om, hvordan de europæiske virksomheder oplevede udfordringerne og mulighederne ved det kinesiske marked samt adgangen til samarbejde med kinesiske virksomheder.
Sidst på eftermiddagen var gruppen på besøg hos ARM Tecnology - China, der er én af verdens største producenter af arkitektur (blue prints) af halvledere (mikrochips). Her stod den på en spændende introduktion til virksomheden, deres forretningsmodel og hvordan de bidrager til et Kina i rivende udvikling.

Mobilitetsekspert Bill Russo kom i sit oplæg blandt andet ind på, hvordan Kina bl.a. via elektrificeringen af bilindustrien er gået fra at en ’follower’ (kopist) til at blive en ’super scaler’ af innovation.
Dag 4 – Shanghai: Bilmesse og byvandring
Et vigtigt punkt på hele turen var selvfølgelig besøg på verdens største bilmesse – ’Shanghai Auto Show 2025’. Messen foregik i et gigantisk messecenter med 13 fyldte haller fordelt ud på to etager. Foruden et overvældende udvalg af biler var indtrykket blandt andet, at det er design, interiør, gadgets og AI, som er i bilproducenternes fokus i øjeblikket.
Her blev det meget tydeligt, at Kinas bilkøbere har skiftet fra at være traditionelle konventionelle bilbrugere, hvor tilkøb af ekstra udstyr var en del af handlen, til at være erfarne tech-brugere med meget høj forventning til bilernes tekniske formåen, og til at bilen er inklusive alle features og at disse er af høj eller meget høj standard.
Sidste punkt på inden hjemrejsen var en hyggelig byvandring til Shanghais fantastiske skyline ved ’The Bund’ samt en afsluttende farvelmiddag.

Auto Shanghai 2025, fv.: Kristina Weile - DI Bilbranchen, Martin Frykmann - Andersen Biler, Mikkel Jepsen – BCA Auto Auktion, Jan Koch – Koch Biler, Rolf Trap Hillers – Semler Mobility, Peter Kjærsgaard – Kjærsgaard Auto, Tobias Koch – Koch Biler, Jesper Ratza - AutoProff.

Auto Shanghai 2025.

Auto Shanghai 2025.

Auto Shanghai 2025.
Tusind tak til alle deltagende medlemmer og samarbejdspartnere for en spændende tur – og tak til DI Sense China for et veltilrettelagt og gennemført program.