08.09.25 DI Bilbranchen Nyheder

Debat: Værksteder skal ikke bestå en ESG-test

Med sidste uges lancering af ESG-spørgeskemaet i Autotaks tager vi et vigtigt skridt mod at forenkle ESG-arbejdet på skadesområdet. Men tiltaget er ikke en ESG-eksamen.

Af Kenneth L. Hjorth-Hansen, DI Bilbranchen. Bragt i Motormagasinet 5. september 2025.

Med denne uges lancering af ESG-spørgeskemaet i Autotaks tager vi et vigtigt skridt mod at forenkle ESG-arbejdet på skadesområdet. Spørgeskemaet dækker cirka 60 pct. af alle motorforsikringsselskaber på det danske marked, og gør det muligt for landets skadesværksteder at svare på én måde, ét sted – i stedet for på ti forskellige måder i ti forskellige systemer.

Det er utvivlsomt godt for alle.

Men lad os slå én ting fast: Tiltaget er ikke en ESG-eksamen, hvor nogle værksteder består, imens andre dumper. Sagt på en anden måde, både bilbranchens brancheforeninger og forsikringsselskaberne har  undervejs i udviklingen af spørgeskemaet gjort det meget klart, at spørgeskemaet ikke må være et frasorteringsværktøj.

Det er heller ikke meningen, at værksteder skal leve op til alle ESG-parametre fra dag ét. Eller fra dag 366. Det er alene en statusmåling af bilbranchen – et billede af, hvor eftermarkedet står i dag. Det er netop den indsigt, der skal danne grundlag for den videre udvikling af skadesområdet i fælles dialog mellem værksted og forsikringsselskab.

Vi har i DI Bilbranchen længe sagt, at ESG-indsatser vil blive et konkurrenceparameter. Det står vi stadig ved. Vores ESG-kit, der er tilgængeligt for medlemmer af DI Bilbranchen, er et konkret bud på, hvordan man som virksomhed i bilbranchen kan komme i gang; især hvis man endnu ikke har taget hul på arbejdet.

Og selvom vi på overordnet plan i DI har været med til at presse på for mere proportionelle krav i EU, og nu ser enkelte tilbagerulninger med omnibus-tiltaget, så er ESG-kravene ikke sløjfet – de er blot udskudt.

Derfor er det nye fælles spørgeskema et nødvendigt tiltag for at nedbringe store som små værksteders administration med ESG-spørgeskemaer fra forsikringsselskaberne. Det skaber transparens, reducerer kompleksitet og giver værkstederne mulighed for at forholde sig til ESG på en struktureret og overskuelig måde, der er ens for alle i branchen.

Vi håber naturligvis, at de sidste 40 procent af forsikringsselskaberne også vil støtte op om initiativet, så værkstederne i stedet kan bruge tid på det produktive arbejde ved skadesreparationerne, der trods ESG-krav og meget andet bør være kernen i samarbejdet.

Kenneth L. Hjorth-Hansen

Kenneth L. Hjorth-Hansen

Chefkonsulent

  • Direkte +45 3377 3302
  • Mobil +45 4141 7791
  • E-mail klhh@di.dk

Relateret indhold