Foto: DI Bilbranchen
03.06.26 DI Bilbranchen Nyheder

Flotte intentioner i regeringsgrundlag – nu skal der leveres

DI Bilbranchen roser den nye regering for rette ambitioner for erhvervslivet, men ærgrer sig over manglende afklaring om registreringsafgiften.

En ny regering bestående af Socialdemokratiet, SF, Moderaterne og Radikale Venstre præsenterede i går et regeringsgrundlag, der lægger op til en række initiativer, der samlet skal styrke Danmarks erhvervsliv. Blandt målene er at sænke mængden af administrative byrder, øge arbejdsudbuddet med 35.000 samt initiativer til at styrke Danmarks og EU’s konkurrencekraft.

– Der er rigtig mange positive takter i regeringsgrundlaget i forhold til en styrkelse af erhvervslivet, som vi tager vel imod i DI Bilbranchen. Det gælder ikke mindst nedsættelsen af selskabsskatten til 19 pct., udtaler DI Bilbranchens direktør, Thomas Møller Sørensen.

– Udover en sænkelse af selskabsskatten er det yderst positivt, at man fra den nye regerings side ønsker at fjerne en fjerdedel af de administrative byrder for erhvervslivet, ligesom certificeringsordningen for international arbejdskraft kan skaffe flere hænder. Især det sidste har vi hårdt brug for i bilbranchen og er et område, hvor vi allerede har sat flere initiativer i gang.

Manglende klarhed om bilafgifterne

Det blev heller ikke i denne omgang, at der kom en afklaring om, hvordan bilafgifterne skal indrettes efter 1. januar 2027. Det ærgrer DI Bilbranchens direktør meget, at bilejere, bilkunder og hele branchen igen skal holdes hen, selvom 2026 er det mest oplagte tidspunkt nogensinde at afskaffe registreringsafgiften.

– I DI havde vi håbet på en mere ambitiøs formulering i regeringsgrundlaget om bilafgifterne. Det fik vi ikke. Det er ellers svært at forestille sig et bedre tidspunkt. I 2026 vil statens indtægter fra registreringsafgift være under en femtedel af niveauet for få år siden, og fire ud af fem biler solgt til private de seneste fem år har været uden registreringsafgift, siger Thomas Møller Sørensen.

Dermed peger han også på, at historisk få bilejere vil blive økonomisk ramt af en omlægning af afgiften. I regeringsgrundlaget nævnes det i stedet, at man fortsat vil afvente og handle på baggrund af den nedsatte ekspertgruppe, der skal komme med sine anbefalinger til efteråret.

– Der er heldigvis rigtig mange gode elementer i ekspertgruppens kommissorium. Blandt andet at man netop skal undersøge muligheden for permanent at fjerne registreringsafgiften på elbiler. Men kommissoriet er også meget bredt, og ekspertgruppen skal derfor også se på trængsel, roadpricing og infrastruktur.

– DI’s opfordring er omvendt helt klar: Lad os tage ét skridt ad gangen. Afskaf registreringsafgiften, mens timingen er optimal. Find langvarig og holdbar finansiering hertil i ekspertgruppens anbefalinger, og tag derefter fat på de øvrige store spørgsmål om trængsel, roadpricing og infrastruktur, slutter Thomas Møller Sørensen.

Thomas Møller Sørensen

Thomas Møller Sørensen

Branchedirektør

  • Direkte +45 3377 3383
  • Mobil +45 2684 3014
  • E-mail tms@di.dk

Relateret indhold